Instagram Slider

minder stress

Life | Minder stress? Zo doe je dat!

januari 16, 2020

Toen ik thuis kwam te zitten met een burn-out en heel veel stressklachten, vlogen de tips me om de oren. Na twee jaar ben ik er inmiddels goed achter wat voor mij wel en niet werkt voor minder stress. Ik deel hier graag de dingen die wel werken!

Open deuren

Als je op zoek gaat naar informatie om minder stress te krijgen, vliegen de open deuren je om de oren. Ook in dit artikel ga ik een hoop dingen noemen waarvan je denkt ¨dat ken ik al¨. Mijn ervaring is toch echt dat je juist die open deuren nodig hebt. Doordat je dingen al kent, laat je ze vaak links liggen. Wanneer je ze wel bewust toepast, werken ze soms verrassend goed. Roep dus niet meteen nee en kijk realistisch naar wat je al structureel hebt geprobeerd. Niet alles werkt meteen en ik neem zelf vaak twee weken om iets regelmatig (dagelijks) te doen. Dan weet ik of het wat is of niet.

Mediteren

Ik begin maar meteen met het stomste, althans dat vond ik zelf. Ik kreeg van iedereen te horen hoe goed mediteren was en snapte niet wat er zo geweldig was aan 20 minuten doodstil zitten en je te pletter vervelen. Echter leerde ik al snel dat de juiste meditatie niet saai is en merkte ik dat ik het fijn vond, even helemaal niks. Begin er dus eens rustig aan met bijvoorbeeld korte sessies van 5 minuten en zoek meditaties die bij jou passen op bijvoorbeeld Youtube, Headspace of The House Of Yoga. Regelmatig mediteren zorgt er voor dat je lekkerder in je vel zit en dat je je rustiger voelt in je hoofd. Dat laatste ervaar ik zelf heel erg en dat is zo fijn!

Skip schermen

Ik zat, net als veel anderen, vaak continu op mijn telefoon. Als ik bedacht wat ik aan het doen was, was dat meestal zinloos scrollen. Ik vind het niet erg om mijn telefoon te gebruiken maar ik wil dat eeuwige zinloze scrollen en niks doen voorkomen. Het is zonde van mijn tijd en het geeft onnodig veel prikkels, en van te veel prikkels krijg ik weer stress. Ik probeer nu twee keer per dag een kwartier (of meer) te lezen. Vaak zit ik dan zo in mijn boek dat ik veel langer lees en dat voelt fijn en rustig! Kijk dus hoe veel tijd je op je telefoon zit niks te doen en vervang dat door lezen of iets anders wat je fijn (en rustig) vindt om te doen.

Doe één ding tegelijk

Vaak zat ik in de avond voor de tv nog op mijn laptop te werken of was ik bezig met Instagram terwijl ik een film keek. Door allerlei dingen tegelijk te doen geef je je brein ontzettend veel prikkels en, daar zijn we weer, veel prikkels zijn niet goed als je gestrest bent. Beperk je dus tot één ding tegelijk doen. Ik vond vooral het afleren van mijn telefoongebruik tijdens het televisie kijken heel erg lastig, ik ging me dan vervelen. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op als je een leuke film kijkt en het toonde voor mij nogmaals aan dat die telefoon zo verslavend is.

Minder cafeïne

Door mijn hart mag ik geen cafeïne maar ook met een gezond hart is het beter om cafeïne te vermijden als je minder stress wilt. Cafeïne geeft je lichamelijk vaak (ongemerkt) een gespannen gevoel en minder is nooit slecht voor je. Vergis je overigens niet in groene thee, daar zit vaak bijna de helft van een kop koffie in qua cafeïne. Wen je dus aan om rooibos of kruidenthee te drinken en je zult merken dat dat gejaagde gevoel minder wordt.

Goed eten en sporten

Een enorme open deur dit maar goed eten en sporten helpt écht. Met goed eten bedoel ik geen streng dieet waarbij op een gevulde koek de doodstraf staat. Zorg dat je gevarieerd eet met veel groenten en niet te veel extra suiker dan ben je al een heel eind. Ik drink zelf thuis geen frisdrank omdat ik dat simpelweg niet gewend ben. Verder eet ik heel normaal, eigenlijk alles waar ik zin heb maar doordeweeks mag ik van mezelf niet snoepen. Dit werkt voor mij prima en ik heb inmiddels genoeg gezonde tussendoortjes ontdekt die ook lekker zijn. Sporten is absoluut een wondermiddel omdat je adrenaline gebruikt die je (heel simpel gezegd) dan later niet meer kunt gebruiken om te stressen en het geeft je een fijn en fit gevoel. Ik probeer zelf minimaal drie keer in de week te sporten, al is het maar een half uur. Ik merk het direct als ik een week niet ga; dan ga ik me automatisch slechter voelen.

Diepe druk

Wellicht heb je er wel eens van gehoord en anders raad ik je aan om eens te zoeken op internet. Diepe druk is een prikkel die voor een ontspannen gevoel kan zorgen. Diepe druk bereik je o.a. door je handpalmen tegen elkaar te drukken, bepaalde sportoefeningen, een kat op schoot te nemen of een zwaartedeken. Vooral die laatste vind ik echt de uitvinding van de eeuw. Een zwaartedeken is een verzwaarde deken die je uitkiest op basis van je lichaamsgewicht. Als je hier een kwartier onder gaat liggen, kan dit wel 1,5 uur door werken op je lichaam met als resultaat een ontspannen gevoel. Het klinkt wat onlogisch maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit werkt en dat het effect erg prettig is. Op dit moment ben ik op zoek naar de perfecte, en redelijk betaalbare, zwaartedeken dus kan ik jullie nog niks aanraden. Als ik een fijne gevonden heb, dan zal ik het zeker laten weten!

De conclusie

Ik kan nog wel 10 artikelen volschrijven met tips en misschien doe ik dat ooit wel, dit zijn in ieder geval de eerste punten! De conclusie is voor mij dat regelmaat en gezond leven (om het zo maar even samen te vatten) het allerbelangrijkste zijn voor minder stress. Je ritme omgooien en nieuwe routines aanleren kost veel doorzettingsvermogen. Ik snap als geen ander dat je daar echt niet altijd zin in hebt, zeker als je al doodmoe bent en/of je lichamelijk slecht voelt. Toch heb ik zelf ervaren hoe goed het werkt als het je wel lukt en dan gun ik iedereen. Tot slot; wees niet te streng voor jezelf als je niet continu je ¨perfecte¨ schema volgt. Niemand is perfect en ook bij mij zitten er weken bij dat ik me echt niet kan zetten tot gezond eten en regelmatig sporten. Geen probleem en je week is dan ook niet meteen verpest, elke dag kun je opnieuw beginnen toch?

Heb jij nog fijne tips voor minder stress?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • Anne

    De kat op schoot, ogen dicht en luisteren naar haar gespin. Heerlijk, soort meditatie/druk/ontspannen trillingsfrequentie…

    januari 17, 2020 at 10:33 am Reply
    • Mira Ennen

      Jaaa genieten is dat!

      januari 17, 2020 at 10:34 am Reply

    Leave a Reply