Instagram Slider

minder stress

Life | Minder stress? Deze gewoontes gaan je helpen!

september 15, 2020

Als mega stresskip kijk ik vol verwondering naar mensen die zich nergens druk om lijken te maken. Het is normaal om je zo nu en dan druk te maken, het is niet normaal om alles te overdenken, continu te stressen en je overal wat van aan te trekken. Of nou ja, het is redelijk normaal want heel veel mensen doen het, maar het is zeker niet gezond. Door een aantal simpele gewoontes aan te leren in je dagelijkse leven; zul je al snel merken dat je minder stress hebt. In dit artikel deel ik 10 van die gewoontes die gaan helpen voor minder stress; daar kunnen we vast wat van leren!

Ze over analyseren niet

Er is iets voorgevallen op je werk en eenmaal thuis ga je de situatie nog tientallen keren na in je gedachten. Je bedenkt verschillende scenario´s en analyseert tot in den treuren allerlei ¨wat als¨ gedachten. Herkenbaar? Relaxte mensen doen dat dus niet. Natuurlijk mag je stil staan bij gebeurtenissen of er nog eens over nadenken maar probeer niet te verzanden in over analyseren en piekeren. Besef je dat je niks kunt veranderen aan situaties in het verleden en dat het heel erg zonde van je tijd is om te piekeren. Blijf vooral weg van ¨wat als¨ gedachten want die voegen totaal niks toe en maken je alleen maar verdrietig, boos of gespannen.

Ze trekken zich niet te veel aan van de mening van anderen

Als piekeraar kan ik me enorm rot voelen over de mening van anderen en wil ik het graag voor iedereen goed doen. Alles voor iedereen goed doen en door iedereen aardig gevonden worden is onmogelijk, je vindt zelf toch ook niet iedereen aardig? Relaxte mensen trekken zich niet te veel van de mening van anderen aan en houden zich vooral bezig met hun eigen mening. Je op je eigen mening en gevoel concentreren is niet meteen egoïstisch. Natuurlijk moet je rekening houden met anderen maar dagen in de put zitten omdat de kassamevrouw van de Jumbo onaardig tegen je deed, is echt heel erg onnodig. Bedenk ook; je hebt alleen invloed op je eigen gedrag, niet op dat van een ander. Mensen doen nou eenmaal raar, stom en gemeen en daar valt helaas niks aan te doen.

Ze plannen maar overdrijven dit niet

Relaxte mensen hebben een planning maar houden daar niet panisch aan vast, daar word je namelijk weer gestrest van. Maak een planning zodat je overzicht en een leidraad hebt maar gebruik het niet als een drill regime en zorg vooral dat je planning realistisch in én lege momenten heeft.

Ze hebben geen extreem hoge verwachtingen

Gestreste mensen zijn vaak erg streng voor zichzelf en hebben hoge verwachtingen van hun eigen prestaties en van die van hun omgeving. Relaxte mensen zijn vaak minder perfectionistisch; het moet wel goed maar het is geen drama als het geen 10 is. Wees niet te streng voor jezelf, kijk of je verwachtingen realistisch zijn en besef je vooral dat je nooit iets kunt leren als je geen fouten maakt.

Ze luisteren naar muziek

Als er iets je hoofd ontzettend tot rust brengt, is het wel mooie muziek. Dit kan ontspannende muziek zijn maar in principe werken alle genres; zolang je de muziek maar mooi vindt. Ik vind zelf rustige natuurmuziek of pianomuziek erg ontspannend werken en het helpt me echt op momenten dat ik het gevoel heb dat ik overstroom van chaos. Probeer elke dag even naar mooie muziek te luisteren; als is het maar 10 minuten.

Ze zijn dankbaar

Relaxte mensen zijn bewust dankbaar voor kleine en grote dingen. Van dankbaarheid wordt je blij en gelukkig en dat draagt bij aan een ontspannen gevoel. Vind je het lastig om positief en dankbaar te zijn? Schrijf dan eens elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Dit hoeft niks groots te zijn, zeker niet als je het lastig vindt. Je kunt bijvoorbeeld dankbaar zijn voor die nieuwe Porsche maar ook voor de fijne zon die die dag geschenen heeft of die boterham met hagelslag die vanochtend extra lekker smaakte.

Ze sporten

Sporten helpt je om beter te ontspannen. Tijdens het sporten maak je diverse stofjes aan die er voor zorgen dat je relaxter bent. Ik probeer zelf regelmatig te sporten, ik ben nog steeds geen mega fan, en vind het echt werken. Als ik regelmatig ga (dat lukt me niet altijd), merk ik echt dat ik over het algemeen rustiger en minder gejaagd ben. Je hoeft hier niet eens heel fanatiek voor te sporten; als je maar lekker beweegt en bezig bent.

Ze mediteren

Waar ik jaren geleden mediteren afschreef als ¨zweverige onzin¨, vind ik het nu geweldig. Met meditatie maak je echt even je hoofd leeg en breng je jezelf tot rust. En geloof me, als ik mijn hoofd leeg kan maken; kan jij het ook. Ik begin zelf elke dag met een kleine zelfbedachte meditatie onder de douche die me erg helpt. Hij duurt maar 20 seconden dus iedereen heeft er tijd voor en baadt het niet dan schaadt het niet. Ik vouw mijn handen als een soort plat kommetje open en laat het water er doorheen en af stromen. Ik adem rustig in door mijn neus en uit door mijn mond, ondertussen concentreer ik me op het water dat ik voel wegstromen langs mijn handen. In mijn hoofd verbind ik dat water met iets waar ik die dag behoefte aan heb: bijvoorbeeld het wegstromen van stress, zorgen, pijn of negativiteit. Ik koppel het water als het ware aan iets wat ¨weg stroomt¨ en wat ik niet mee wil nemen de dag in. Dit doe ik 20 seconden lang en ik ben er van overtuigd dat het bijdraagt aan de rest van de dag.

Ze gebruiken niet te veel cafeïne

Cafeïne geeft je een gejaagd gevoel en dat heeft meestal meer invloed op je dank je denkt (we zijn zo gewend aan cafeïne). Nu hoor ik mensen regelmatig roepen ¨maar zonder koffie wordt/blijf ik niet wakker¨. Dat snap ik want ik mag al drie jaar geen koffie meer en het is soms pittig maar niet onmogelijk; ik leef na 3 jaar nog steeds. Probeer je cafeïne eens te minderen en kijk wat dat met de onrust in je hoofd of lichaam doet, ik denk dat je verbaast zult zijn. Let op; ook groene thee bevat vrij veel cafeïne en ook chocolade kun je (helaas) beter niet te veel eten.

Ze zorgen goed voor zichzelf

Relaxte mensen zorgen goed voor zichzelf; ze nemen tijd voor zichzelf, eten gezond en gaan niet te laat naar bed. Als je elke dag troep eet, continu heen en weer rent en maar een paar uur per nacht slaapt, komt je lichaam nooit in de rustige modus die je toch echt nodig hebt om minder gestrest te worden. Goed voor jezelf zorgen; op alle gebieden.

Tot slot

In dit artikel heb ik dingen verzameld waarvan ik denk of ervaren heb dat ze werken. Neem er van mee wat je aanspreekt en test wat voor jou wel en niet werkt. Over het algeheel rustiger leven met minder haast en minder prikkels zal je minder stress geven dan voorheen. Kijk welke factoren in je leven of welke karaktereigenschappen bij dragen aan haast, onrust en overprikkeling. Op deze manier kun je, waar mogelijk en waar gewenst, die factoren aanpassen en meer rust, en dus minder stress, creëren.

Wil jij graag minder stress of ben je al lekker ¨zen¨?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

4 Comments

  • Rachel

    Wat heb je er een goed artikel van gemaakt! je schrijft op een hele fijne manier..

    september 15, 2020 at 10:20 am Reply
    • Mira Ennen

      Ah wat leuk om te horen, dankjewel!

      september 15, 2020 at 10:31 am Reply
  • Anne

    Mooi stuk Mira!

    september 15, 2020 at 8:40 pm Reply
    • Mira Ennen

      Dankjewel!

      september 21, 2020 at 9:19 am Reply

    Leave a Reply