Instagram Slider

jezelf opladen

Life | Jezelf opladen? Zo doe je dat!

januari 29, 2020

Of je nou een fulltime baan, 3 kinderen en een hond hebt of gewoon druk in je hoofd bent; jezelf opladen is altijd belangrijk om goed te kunnen functioneren. In dit artikel deel ik wat voor mij werkt qua opladen en hoe ik zo probeer te voorkomen dat ik continu moe ben.

Burn-out

Voordat ik een burn-out kreeg, ging ik altijd maar door. De batterij leek nooit leeg en ik liep naast alle lessen op school 4 dagen stage, werkte een aantal avonden/nachten en plaatste 7 artikelen per week online op mijn blog. Achteraf gezien waren er natuurlijk talloze signalen dat ik rust had moeten nemen of in ieder geval de tijd had moeten nemen om mezelf op te laden. Dat opladen ging ik echter pas doen toen het te laat was en ik op een dag niet veel meer kon dan douchen en wat eten. Inmiddels ben ik nog steeds oververmoeid maar gaat het wel stukken beter. Ik werk lekker thuis aan mijn bedrijf en probeer me voor- tijdens- en na het werken goed op te laden. Dat gaat de ene dag beter dan de andere maar toch heb ik best wat fijne gewoontes ontwikkeld.

Stop alle prikkels

Ik ben vast niet de enige die zit te werken met een regelmatige rinkelende telefoon, muziek op de achtergrond of soms zelf een serie. Al die prikkels maken je hoofd zo moe dat het goed is om ze regelmatig even uit te schakelen. Als je merkt dat je snel moe bent dan helpt het om zo veel mogelijk prikkels weg te werken. Je kunt natuurlijk 10 minuutjes gaan liggen maar dat eindigt bij mij vaak in een twee uur durend ¨dutje¨. Zet je telefoon uit, leg ´m op de kop, zet de muziek uit en focus je op één taak tegelijk. Als dit nog niet voldoende is, vind ik het zelf altijd fijn om een kopje thee te zetten en die rustig op te drinken zonder er iets naast te doen, gewoon even zitten zonder telefoon en laptop.

Mediteren

Al eerder schreef ik hier dat ik vrij sceptisch was over mediteren, totdat ik merkte dat het me echt wat oplevert. Tijdens een drukke werkdag probeer ik altijd even te mediteren, al is het maar 5 minuten. Ik heb dan echt het gevoel dat mijn hoofd eventjes uit is en dat ik met hernieuwde energie weer aan de slag kan.

Wandelen

Deze tip is door mij intens gehaat en ik ben geloof ik niet de enige, wandelen helpt echter écht. Sinds ik mijn webshop heb, loop ik één of twee keer per dag even naar de brievenbus om bestellingen weg te brengen. Het is heen en weer denk ik 5 minuten en ik kijk er elke keer weer tegenop. Als ik eenmaal geweest ben, merk ik dat ik weer energie heb en gemotiveerd ben. Ga dus echt, desnoods met tegenzin, eventjes lopen. Al is het maar 5 minuten een rondje om je straat, het werkt echt.

Schrijf alles op

Een vol hoofd kan je flink vermoeid maken. Door in 5 minuten alles te dumpen wat zich in je hoofd bevind, voel je je vaak een stuk energieker. Schrijf alle random (alles mag!) gedachten apart in een boekje en de dingen die je moet doen ergens anders, dan heb je ook meteen overzicht.

Eten en drinken

Een dipje gedurende de werkdag is ook makkelijk te verhelpen met wat te drinken of een snack. Probeer cafeïne en veel suiker te vermijden, die geven je alleen tijdelijk een boost terwijl je van een gezonde (maar wel lekkere) snack veel langer profijt hebt. Ik had niet gedacht dat ik dit ooit ging zeggen maar ik eet tegenwoordig dus bakjes noten of komkommer met hummus als snack en ik mis die suikerdips totaal niet.

Wissel af

Blijf taken afwisselen en varieer ook tussen dingen die je leuk of juist minder leuk vindt. Als je al je leuke taken eerst doet, heb je natuurlijk geen motiverend vooruitzicht en zul je sneller vermoeid raken. Ik probeer vaak de stomme dingen eerst te doen of in elk geval af te wisselen met de leukere dingen en dat werkt goed. Als ik echt vermoeid en gedemotiveerd raak, schakel ik vaak wel over naar een leuke taak omdat ik dan weer in een fijne flow terecht kom.

Tot slot

Jezelf opladen en goed voor jezelf zorgen tussen het werken of studeren door doe je al in 5 minuutjes en draait vaak vooral om afwisseling en het verminderen van prikkels. Denk niet dat je het niet nodig hebt en dat je wel door kunt gaan. Die vermoeidheid haalt je vanzelf een keertje in en geloof me, dat wil je echt niet.

Vind jij jezelf opladen tijdens een drukke of lange dag lastig?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply