Instagram Slider

gezonde gewoontes

Life | Gezonde gewoontes om aan te leren!

januari 19, 2021

Elk mens heeft gezonde gewoontes en ongezonde gewoontes. We kunnen wel streven naar alleen maar gezond doen maar dat is in mijn ogen niet realistisch. Voor sommige mensen zal het wellicht wel realistisch zijn om uitsluitend gezonde gewoontes te hebben, voor mij is het dat echter niet en ik word daar ook helemaal niet gelukkig van. Ik word wel gelukkig van me fit en fijn voelen en dat kan naar mijn mening prima als je je ongezonde gewoontes maar afwisselt met lekker veel gezonde gewoontes. In dit artikel deel ik een aantal gezonde gewoontes om aan te leren die voor mij persoonlijk bijdragen aan een fijn, gelukkig en gezond leven.

Lees voordat je naar bed gaat

Ik ben vast niet de enige die haar telefoon een paar seconden voor het slapengaan pas weg legt. Vrijwel standaard zat ik een half uur voor ik ging slapen in bed nog op mijn telefoon en ik merkte dat ik daar niet gelukkig van werd. Ik deed zelden iets nuttigs, zelden iets leuks en had het gevoel dat die prikkels niet bijdroegen aan mijn geluk en slaapkwaliteit. Sinds kort leg ik mijn telefoon na het tandenpoetsen etc. weg en kom ik er niet meer aan. Ik ga dan minimaal één hoofdstuk lezen en dan slapen en dat voelt fijn. Ik heb het idee dat ik rustiger ga slapen en vind het heerlijk om weer te lezen.

Beperk suiker

Het liefst eet ik elke dag een zak snoep leeg maar mijn lichaam wordt daar niet gelukkig van. Qua gewicht maakt het me allemaal niet veel uit, maar qua hoe ik me voel wel. Ik merk dat ik me slap voel als ik veel suiker eet, krijg een naar gevoel in mijn lichaam en voel me alles behalve fit, hoe lekker ik het ook vind. Doordeweeks probeer ik geen extra suikers te eten en merk dat ik daardoor in het weekend ook veel gematigder omga met verleidingen. Ik eet doordeweeks alles wat ik wil behalve snoep, chips, koekjes, taart, frisdrank en andere ¨extra¨s. Qua avondeten let ik niet op en calorieën tel ik ook niet. Ik merk dat ik me lekker genoeg voel, als ik dat dagelijks continu snoepen achterwege laat.

Stop met het combineren van prikkels

Op je telefoon zitten tijdens het televisie kijken lijkt zo normaal maar het slaat natuurlijk nergens op. Een tijd geleden merkte ik dat ik geen film kon kijken zonder tegelijk bezig te zijn op mijn telefoon; ik verveelde me als ik alleen naar die film keek, debiel toch? Ik was verslaafd aan de prikkels en tegelijkertijd had ik er ook last van en was het natuurlijk niet gek dat ik me altijd moe en druk voelde. Stop dus met het combineren van prikkels en zit op je telefoon óf kijk televisie, dat is een stuk rustiger voor je hoofd.

Schrijf alles op wat in je hoofd zit

Loopt je hoofd over met gedachten, ideeën of dingen die je nog moet doen? Schrijf ze op? Op je ze nou inplant of gewoon op een blaadje schrijft, maakt niet uit maar je zult merken dat ze na het schrijven wel uit je hoofd verdwenen zijn en dat je dus meer rust hebt.

Schaf een zwaartedeken aan

Ik vind een zwaartedeken bijna een magisch iets, zo goed werkt het bij mij. Een zwaartedeken is een verzwaarde deken die door middel van diepe druk een kalmerend effect heeft op je lichaam. Ik heb mijn Calmzy nu sinds de zomer en gebruik ´m vooral om lekker even onder te liggen als ik me overprikkeld, gespannen of druk voel. Binnen no time ontspan ik een stuk meer en voel ik me rustiger. Echt een geweldig product die ik iedereen zou aanraden.

Probeer positief te denken

Ik schreef er al eerder over maar bewust bezig zijn met positiever denken is echt heel fijn. Glimlach gewoon eens terwijl je dit leest, merk je wat dat met je doet? Bewuster bezig zijn met positiviteit helpt je om om te gaan met vervelende situaties zonder je realiteitszin te verliezen en ik voel me er persoonlijk een stuk lekkerder door.

Mediteer

Mediteren haatte ik vroeger, ik vond het maar zweverig gedoe. Toen ik van Steven meekreeg hoe fijn hij het vond, ben ik het ook gaan proberen en nu vind ik het heerlijk. Qua opbouw is het als starter fijn om meditaties te doen van een paar minuten, bijvoorbeeld met de Headspace app, zo kun je wennen aan het concept en oefenen. Meditatie geeft mij vooral heel veel rust in mijn hoofd en ik raak er ontspannen door.

Skincare = me-time

Of je nou wel of niet van skincare houdt, het is echt een goed excuus om even lekker tijd aan jezelf te besteden en dat hoeft echt niet met 238092583928 stappen en producten. Maak je gezicht lekker schoon en smeer er een crème op, dan ben je al een paar minuten lekker even met jezelf bezig en die me-time hebben we allemaal nodig, niet?

Leer een lage ademhaling aan

Veel mensen, ook ik, hebben zich aangeleerd om heel hoog te ademen en daar wordt je lichaam niet blij van. Zie je buik als een ballon die opblaast en leegloopt en adem daar naartoe. Door de lage ademhaling zul je merken dat je lichaam een stuk meer ontspant. Leer dit aan door het een aantal keer per dag bewust te doen, bijvoorbeeld 20 seconden, je lichaam zal dan als vanzelf ook lager gaan ademen als je er niet bewust mee bezig bent.

Zorg voor jezelf

Hoe druk je baan ook is, hoe veel kinderen je ook hebt of hoe rot je je ook voelt; zorg voor jezelf. Kam je haren, eet en drink genoeg, neem je rust, trek iets aan dat je mooi vind en smeer je benen in met bodylotion. Voor jezelf zorgen is zo ontzettend belangrijk en je bent alleen maar een betere ouder/partner/werknemer/vriend/etc. als je je beter voelt omdat je goed voor jezelf gezorgd hebt. Dat hoeft echt niet hysterisch met spa-dagen en honderden euro´s aan nieuwe kleding maar van een beetje aandacht besteden aan zichzelf, is nog nooit iemand slechter geworden.

Bouw een ¨troepkwartiertje¨ in

Ik ben chaotisch en dat brengt helaas ook met zich mee dat ik vrij rommelig ben. Ik hou van een schoon en opgeruimd huis maar laat ook veel spullen slingeren. Om het huis netjes te houden, plan ik elke dag even een ¨troepkwartiertje¨ in. Ik zet de timer op mijn telefoon dan op 15 minuten en ga gewoon even losse troep opruimen. Het zal je verbazen hoe veel je in een kwartier kunt doen!

Tot slot

De gezonde gewoontes die ik heb, of probeer te hebben, vind ik ook allemaal een soort van leuk. Ik kan wel de gezonde gewoonte aan willen leren om elke dag een uur te wandelen maar dat vind ik vreselijk. Natuurlijk vind ik niet alles geweldig maar bij alle activiteiten weet ik dat ik er achteraf veel profijt van heb en ik vind ze in elk geval niet vreselijk. Wil je meer gezonde gewoontes aanleren? Leg de lat dan niet mega hoog en laat je ook niet beïnvloeden  door anderen. Kijk welke gezonde gewoontes je (in elk geval een beetje) leuk vindt en van welke je denkt dat ze je iets opleveren en bouw ze één voor een in in je leven.

Welke gezonde gewoontes heb jij?

Share:
Previous Post Next Post

2 Comments

  • Rachel

    Ik ga eens naar die deken kijken, klinkt zoals jij zegt: magisch.. hmmm en mediteren is inderdaad ontspannend. Je hebt heerlijke tips gedeeld waar iedereen iets aan heeft.

    januari 20, 2021 at 11:10 pm Reply
  • Naomi

    Mooi, ik ben hier ook meer mee bezig en het brengt kalmte en rust mee, zo fijn🥰

    februari 19, 2021 at 7:53 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.