Instagram Slider

gezond leven

Life | Gezond leven? Zo doe ik het!

maart 17, 2020

Als je mij volgt op Instagram, is het je wellicht opgevallen dat ik het laatste jaar een stuk gezonder leef dan voorheen. Ik krijg vaak vragen over gezond leven dus de meest gestelde besloot ik te beantwoorden in dit artikel.

Let je op welke vitamines en voedingsstoffen je binnenkrijgt?

Nee, eigenlijk niet. Ik word zenuwachtig van alles bijhouden en meestal merk ik het aan mijn lichaam als ik niet genoeg vitamines eet. Ik ben van huis uit gewend om veel groente te eten dus dat gaat best wel natuurlijk. Als je een ongezonder voedingspatroon hebt, is het wellicht wel iets voor je om je voeding te monitoren. My Fitness Pal vind ik zelf een prettige app (die gebruikte ik in het verleden) met veel overzicht.

Hoe vaak en hoe sport je?

Idealiter gezien wil ik elke dag sporten, dit hoeft niet elke dag een mega workout te zijn. Omdat ik thuis werk en weinig buiten kom, is sporten bijna mijn enige beweging. Ongeveer 3 keer per week ga ik naar de sportschool (nu i.v.m Corona natuurlijk even niet) en verder sport ik thuis. Ik doe dan diverse oefeningen gewoon in de woonkamer, net een beetje waar ik zin in heb. Ik heb eigenlijk geen schema qua oefeningen of spiergroepen, ik doe maar gewoon wat. Omdat sporten voor mij zo´n drempel is door mijn hart, vind ik het vooral belangrijk dat ik beweeg. Hoe en wat maakt me dan even niet uit (zolang ik geen blessures krijg natuurlijk). Ik krijg soms commentaar op Instagram dat ik te vaak naar de sportschool ga. Echter ga ik maximaal een uurtje en sport ik op mijn dooie gemak, dat is in mijn ogen iets anders dan jezelf elke dag 2 uur lang uitputten.

Wat weeg je?

Dit vind ik best een lastige vraag om te beantwoorden en ik heb besloten het niet te gaan doen. Niet omdat ik mijn gewicht wil verbergen maar omdat ik mensen niet wil triggeren en omdat kilo´s in mijn ogen weinig zeggen. De afgelopen twee jaar ben ik bijna 20 kilo aangekomen. Ik heb altijd ondergewicht gehad, hoe veel en wat ik ook at. Die 20 kilo extra is echt wel even wennen, ik vind het heus niet altijd mooi maar ik voel me wel 1000x zo gezond als voorheen. Qua BMI heb ik een gezond gewicht, qua uiterlijk zijn er natuurlijk (volgens mij heeft iedereen dat) altijd punten waar ik minder blij mee ben. Zo zit er tussen mijn taille en heupen 3 kledingmaten verschil. Ik vind dat niet erg mooi in verhouding en het is ook nog eens extreem onhandig met kleding; dat past vrijwel nooit mooi. Als je overgewicht hebt, snap ik dat cijfers meer uitmaken, dan moet je er misschien voor je gezondheid op letten. Als je een gezond gewicht hebt, zou ik vooral letten op of je je lekker en fit voelt en ondertussen met een positief gevoel werken aan de plekken die je bijvoorbeeld wat strakker wilt hebben.

Hoe is het gelukt om te stoppen met roken?

Dat was in mijn geval heel makkelijk (niet snoepen vind ik lastiger). Ik belandde met een ernstig hartprobleem in het ziekenhuis en mocht daar natuurlijk niet roken. Toen ik na een week weer een beetje in het land der levenden kwam, had ik de ergste afkickdagen al gehad en was ik simpelweg te bang om te roken. Ik heb na ruim 2 jaar nog steeds regelmatig zin in een sigaret maar de angst dat mijn hart weer raar gaat doen is groter. Echte tips om te stoppen met roken heb ik dus niet omdat mijn ervaring anders was dan bij de meeste mensen. Wat ik uit mijn omgeving wel veel hoor is dat je het ten eerste gewoon moet doen en niet moet uitstellen en ten tweede dat een e-sgiaret met eliquid kan helpen met afbouwen. E-sigaretten zijn onder andere bij E-liquidmania volop te koop in diverse smaakjes en ze kunnen je helpen met afkicken van de nicotine, zonder dat je je ¨rookmomentje¨ inlevert.

Heb je regels omtrent snoepen?

Ik probeer mezelf regels op te leggen omdat ik anders de hele dag door aan het snoepen ben. Dat wil ik niet omdat ik er moe van word en omdat ik mijn lijf wat strakker probeer te trainen. Ik zal eerlijk bekennen dat die regels de ene week makkelijker gaan dan de andere. Ik probeer alleen in het weekend te snoepen en doordeweeks mag ik niks, tenzij het iets proeven voor werk is. Dit hou ik redelijk makkelijk vol als ik zorg voor lekkere en gezonde tussendoortjes. Zodra ik niks in huis heb gaat het vooral tussen de lunch en het avondeten mis. De key bij mij is dus om goede dingen in huis te halen en te onthouden dat ik in het weekend alles mag wat ik wil. Frisdrank valt bij mij overigens ook onder ¨snoepen¨, maar daar heb ik weinig moeite mee. Ik ben van huis uit gewend om altijd water te drinken en heb op aanmaak na ook nooit iets in huis. Niet per se bewust want ik vind frisdrank best lekker maar meer uit gewoonte.

Vind je het moeilijk om geen alcohol te drinken?

Nee, totaal niet. Ik vind alcohol ten eerste niet per se lekker en ten tweede krijg ik er echt een rot gevoel van. Ik vind dat aangeschoten/vage gevoel helemaal niet fijn en wordt meestal ook binnen een kwartier doodmoe na een drankje. Verder heb ik ook altijd mega katers dus voor mij is er eigenlijk geen enkele verleiding wat betreft alcohol.

Heb je nog overige tips voor een gezond leven?

Kijk naar je motivatie. Ik weet dat je tegenwoordig body positive hoort te zijn maar ik vind ¨je lijf mooier maken¨ een prima motivatie. Zo wil ik mijn lijf graag wat strakker hebben maar dat betekent niet meteen dat ik elke dag vol haat in de spiegel kijk. Body positive zijn én wat aan je lijf willen veranderen kunnen in mijn ogen prima naast elkaar bestaan. Anyway, wat voor mij de voornaamste motivatie is geweest, is mijn gezondheid. Ik heb een bloedhekel aan sporten en eet het liefst alleen maar snoep, koek en chips. Gezond leven maakt dat ik me fijner en energieker voel en dat is me meer waard dan hoe ik eruitzie. Kijk dus naar wat jou oprecht motiveert en haal daar je drijfveer uit. Verder helpt het vaak niet om jezelf volledige restricties op te leggen maar kun je beter doseren door bijvoorbeeld alleen in het weekend te snoepen. Wil je makkelijk wat gezonder doen; laat dan frisdrank staan, dat scheelt zo veel suiker.

Tot slot

Dit zijn mijn persoonlijke antwoorden op jullie vragen. Ieder lichaam is anders en dit is hoe het voor mij werkt en hoe ik het fijn vind. Gezond leven bestaat in mijn ogen voornamelijk uit gezond eten, goed slapen, bewegen en goed voor jezelf zorgen. Experimenteer, kijk wat voor jou werkt en schakel professionele hulp in als het je zelf niet lukt om je levensstijl aan te passen.

Ben jij bezig met gezond leven?

*Dit artikel betreft een samenwerking.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • claudia

    Super goeie tips. dank je wel.

    maart 17, 2020 at 5:53 pm Reply
  • Mike

    Gestopt met roken en geen alcohol helpt zeker heel veel.
    Een week in een ziekenhuis liggen kan wat dat betreft ook voordelen hebben.
    Ik zag bij mijn moeder dat het haar daardoor ook lukte als iemand die twee pakjes per dag rookte.
    Toen waren er nog geen e-sigaretten. 😀

    maart 24, 2020 at 9:35 pm Reply
  • Leave a Reply