Instagram Slider

beter slapen

Life | Beter slapen? Zo doe je dat!

oktober 26, 2021

De eerste 25 jaar van mijn leven was ik een dramatische slaper. Ik sliep nachten amper en als ik wel sliep, duurde het standaard 2-3 uur voordat ik in slaap gevallen was. Pas toen ik, nu een jaar of 5 , goed ging slapen, besefte ik me pas wat voor impact slechte nachtrust op je lijf en geest heeft. Ik vond het een verademing om hele nachten te slapen en wist in het begin niet wat ik meemaakte; ik voelde me zo veel beter. Het gekke is dat deze verandering kwam toen ik met een burn-out thuis kwam te zitten. Alsof mijn lichaam eindelijk doorhad dat slaap nu toch echt wel handig was. Toen ik beter ging slapen, ben ik ook bewuster met mijn slaap om gaan gaan. Als het even minder gaat, doe ik diverse dingen die mijn nachtrust bevorderen. Wil je ook beter slapen? In dit artikel deel ik de dingen die voor mij werken als ik weer in een mindere fase zit.

Een fijne pyjama

Comfortabel in bed liggen, is voor mij essentieel. Sommige avonden kruip ik moe met mijn badjas aan in bed maar dat ligt dan toch niet helemaal lekker. Gun jezelf een fijne pyjama die lekker zit, goed past en waar je je fijn in voelt. Ik ben zelf dol op de pyjama’s van Hunkemöller, vooral die met fluweel; die zijn en blijven zo enorm zacht! Wil je shoppen met korting bij Hunkemöller? Met de code BHKMMIRATELLS krijg je 15% korting op het gehele assortiment.

Verborgen cafeïne

Dat het niet slim is om voor het slapen gaan een kop koffie of glas cola te drinken, weten we allemaal wel. Wist je echter dat groene thee toch vaak nog de helft aan cafeïne (theïne in dit geval) van een kopje koffie bevat en dat chocolade ook cafeïne heeft? Ga dus voor kruidenthee of water en vermijd ‘verborgen’ cafeïne en nog beter: suikers.

Niet meer naar de wc

Heb je ook van die fases dat je er ‘s nachts talloze keren uit moet om naar de wc te gaan? Helemaal niet bevorderlijk voor je slaap. Ik drink hierom geen (rustgevende) thee meer voor het slapengaan maar als je hier niet zo gevoelig voor bent; kun je dat prima doen. Zit je in een ‘ik moet de hele nacht plassen-fase’? Drink dan twee uur voor het slapen gaan niks en blijf gewoon liggen als je wel naar de wc moet (tot bepaalde grenzen natuurlijk). Als je een paar keer in de nacht naar de wc bent gegaan, went je lichaam eraan maar het handige is dat dat ook andersom werkt. Door je blaas (of vaak je hoofd die alleen denkt dat je moet) een paar nachten te negeren, ontwen je vaak snel de nachtelijke wc bezoekjes en slaap je weer lekker door.

Rustgevende geuren

Ik kom enorm tot rust van fijne geuren en maak daar dan ook dankbaar gebruik van. Ik spray regelmatig mijn bed in met een kalmerende spray (Rituals of l’Occitan), doe even de diffuser aan voor het slapen gaan, of geniet van een fijn ruikende bodylotion.

Schermtijd

Ik probeer (met nadruk op probeer) drie kwartier voor het slapen gaan mijn telefoon niet meer aan te raken en geen televisie meer te kijken. Zo kunnen mijn ogen tot rust komen en kan mijn hoofd even loskomen van alle prikkels. Op een iPhone kun je via je wekker de slaapmodus inzetten, hij maakt (in mijn geval) 45 minuten voor mijn bedtijd (afhankelijk van mijn wekker) een geluidje dat het bedtijd is én geeft geen meldingen meer weer tot de volgende ochtend. Zit je toch heel graag op je telefoon voor het slapen gaan? Zet dan de donkere modus aan, dat is rustiger voor je brein en ogen.

Tot slot

Goed slapen komt bij mij in fases maar ik merk wel dat kleine dingen doen die voor mij persoonlijk bijdragen aan een ontspannen gevoel enorm werken. Kijk wat voor jou werkt en waar jij tot rust van komt en zorg goed voor jezelf. Slaap lekker!

*Dit artikel bevat affiliate links.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.