0
zakelijke instagram

Business | Zo maak je je Instagram account representatief

januari 6, 2025

Heb je een zakelijke Instagram? Dan is het wel zo handig om deze ook representatief te maken voor dat doel. In dit artikel vertel ik daar meer over.

Practice what you preach

Straal uit wat jij aanbiedt. Vaak zie ik accounts voorbij komen die bijvoorbeeld zeggen:

  • Jouw Instagram account te doen groeien maar zelf nog geen 100 volgers hebben.
  • Geweldige content te maken voor jouw hotel maar zelf 3 slecht geknutselde Canva visuals hebben.
  • Een business coach te zijn maar zelf elke week een andere zakelijke insteek lijken te hebben.

Als je niet uitstraalt wat je aanbiedt, is het lastig om representatief en geloofwaardig over te komen. Waarom zou iemand jouw dienst afnemen als je die zelf nog niet onder de knie lijkt te hebben? Natuurlijk moet iedereen ergens beginnen en kun je niet in je eerste week al honderden voorbeelden en testimonials laten zien. Toch denk ik dat er altijd een manier is om, ook als beginner, representatief te zijn. Als je bijvoorbeeld meer wilt delen over groeien op Instagram maar zelf nog weinig volgers hebt; deel dan jouw reis en de trucjes die je gaat uitproberen. Als je content wilt maken voor hotels; zorg dan dat je (bijvoorbeeld in je eigen land) veel content hebt om te laten zien wat jij kunt. Volg cursussen en oefen om ook echt kwaliteit te bieden waar hotels warm van worden. Wil je business coach worden? Zorg dan dat jouw eigen business duidelijk is en laat zien dat je heldere doelen hebt en niet bang bent om daar vanaf te wijken, ook niet als ze niet meteen lukken.

Privé versus zakelijk

Ik heb persoonlijk geen aparte accounts voor mijn privé foto’s en mijn zakelijke foto’s. Omdat dit bij mij heel erg in elkaar doorloopt. Toch is het een afweging om te maken wat je privé allemaal wilt delen. Als je een serieus bedrijf hebt maar graag elk weekend foto’s wilt delen waar je schaars gekleed cocktails naar binnen werkt; kan dat af doen aan de mate waarin je serieus overkomt. Nu vind ik wat je in je vrije tijd doet vrij weinig zeggen over je zakelijke kwaliteiten maar je zakelijke Instagram is wel je visitekaartje. Wees secuur met wat je daar op privé gebied wilt laten zien en niet.

Tone of voice

Het leven is niet altijd leuk en er gebeuren dingen die je stom vindt; net zoals bij iedereen. Ik ben voorstander van eerlijkheid en echtheid en vind dat je absoluut tegenslagen in het leven mag laten zien online. Het is nou eenmaal niet allemaal rozengeur en maneschijn. Let echter wel een beetje op je tone of voice. Je kunt iets delen wat je niet leuk vindt maar je kunt ook zeiken, te grof zijn of heel negatief doen. Dat is zakelijk gezien niet handig; mensen kopen liever van iemand met een positieve instelling. Ook dit kun je weer omdraaien. Vind je het lastig om vriendelijk en positief te zijn en voelt dat nep voor jou? Hou je dan neutraal vanuit zakelijk oogpunt of deel dat je het lastig vindt.

Zakelijke Instagram: tot slot

Dit artikel is niet bedoeld om je de les te lezen over wat je allemaal wel en niet mag. Dit artikel is bedoeld om je in te laten zien dat sommige dingen niet representatief zijn als je zakelijke doelen hebt met je account. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat wanneer je Instagram het visitekaartje van je bedrijf is, het handig is om je daar net zo te gedragen als je op je werk voor een baas zou doen. En natuurlijk doen we ons allemaal wel eens blijer en positiever voor maar dat is marketing. Kun je dat niet los laten? Geen probleem maar maak dan een apart account aan waar je ongefilterd al je privé behoeften op kunt droppen.

Previous Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.