seo fout

Business | Deze SEO fout maken veel bedrijven..

oktober 4, 2022

Op mijn blog heb ik al verschillende artikelen geschreven over je SEO verbeteren en gevonden worden via Google. Eén ding heb ik daarin echter nog nooit benoemd; als blogger valt me namelijk iets op. Iets wat heel veel bedrijven doen en wat geen enkele nut heeft voor je SEO. Toch huren bedrijven vaak iemand in voor deze taak en dat is in mijn beleving erg zonde van het geld.

Eindelijk weer een reactie!

Waar je als blogger vroeger met gemak tientallen reacties onder je artikelen kreeg, zijn die reacties nu schaars. Het valt mij dan ook meteen positief op als ik weer eens een reactie krijg; gezellig! Zo gezellig is het echter helaas vaak niet. Veel reacties zijn tegenwoordig “oprechte” reacties van bedrijven die denken dat ze op die manier gratis een zeer waardevolle link op je website kunnen droppen. Als mede blogger zal het je vast bekend voorkomen; je krijgt een reactie die in eerste instantie leuk en inhoudelijk lijkt totdat je naar het linkveld kijkt. Bij het plaatsen van een reactie kunnen mensen (bij de meeste blogs) hun naam, mail en website invullen. Bij zo’n “bijzondere” reactie valt het direct op dat er een link in het linkveld geplaatst is die in de reactie slinks gepromoot wordt.

Dat heeft geen enkele zin

Bedrijven huren vaak iemand in om dit soort reacties overal te plaatsen, echter heeft het geen enkele nut voor je SEO. Je kunt er vanuit gaan dat externe links waar je zelf invloed op hebt en die je zelf kunt plaatsen (zoals bijvoorbeeld op social media of als reactie onder een blog) geen effect hebben voor je SEO en soms zelfs nadelig zijn. Als bedrijf je personeel tijd laten besteden aan die reacties is dus erg zonde van je geld en volkomen zinloos. Uiteraard is je link wel zichtbaar voor andere lezers van de blog (als de beheerder je niet als spam markeert) maar SEO technisch doet het niks.

Sterker nog..

Het is best wel irritant. Het komt onoprecht over en elke blogger heeft door dat je gewoon gratis reclame probeert te maken voor je bedrijf. Ik markeer zelf al deze reacties als spam (want dat is het in mijn ogen ook) en ik ben daarin niet de enige. Als reacties vanuit jouw website vaak als spam gemarkeerd worden, heeft dat een zeer nadelig effect op je vindbaarheid. Wil je graag linkbuilden en je vindbaarheid verbeteren? Betaal dan voor een linkje waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt in plaats van geld te investeren in iets wat geen nut heeft.

Tot slot

SEO is ingewikkeld en kost vooral heel veel tijd. Het was super chill en makkelijk geweest als zelf zo veel mogelijk linkjes dumpen effect had dus ik snap dat bedrijven denken dat dit een snelle en goedkope oplossing is. Voor een linkje op een goede website betaal je al gauw minimaal €150; daar kun je een personeelslid best lang reacties voor laten plaatsen. SEO is niet voor niks zo waardevol en er zijn niet voor niks experts; de makkelijke weg bestaat doorgaans niet en kijk als ondernemer goed uit waar je in investeert. SEO kost maanden en is nooit een quick fix, realiseer je dat als je met iemand in zee gaat en doe onderzoek als het te mooi lijkt om waar te zijn.

Wil je gratis jouw onderneming een boost geven? Schrijf je dan in voor de gratis training voor ondernemers: Boost je Business Bootcamp!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • Jouvence

    Ik markeer zulke reacties inderdaad ook altijd als spam of verwijder de url.

    oktober 4, 2022 at 1:59 pm Reply
  • Van je blog je werk maken? Zo doe je dat! Tips & Tricks

    […] blog komen of tot bedrijven je benaderen voor een samenwerking. Promoot je blog overal, zet in op SEO en zorg dat zo veel mogelijk mensen weten dat jouw blog bestaat. Als je een tijdje bezig bent en […]

    november 25, 2022 at 7:50 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.