Een nieuwsbrief voor je bedrijf kan enorm waardevol zijn. Je kunt er klanten mee aantrekken, mensen informeren en meer verbinden creëren met je doelgroep. In dit artikel deel ik het hoe/wat en waarom van mijn nieuwsbrief.
Hoe maak je een nieuwsbrief voor je bedrijf?
Je kunt natuurlijk handmatig een nieuwsbrief maken en versturen via je mailprogramma maar er zijn ook programma’s die je hierbij helpen zoals het bekende Active Campaign of Mailchimp wat ik zelf gebruik.
Zo’n programma heeft veel waardevolle opties. Zo kun je je contacten veilig bewaren en tags meegeven. Zo krijgen de mensen alleen de nieuwsbrieven waarin ze geïnteresseerd zijn. Zo had ik in het verleden een nieuwsbrief voor mijn webshop maar ook een voor mijn ondernemerstips, door een tag kon ik deze contacten makkelijk scheiden.
Er zijn talloze opties om in te spelen op de acties van je contacten en vol in de marketing te duiken, ik maak daar op dit moment geen gebruik van.
Hoe kom je aan mailadressen?
Mailadressen verzamelen is best lastig. Je wilt alleen mensen hebben die ook interesse hebben in je nieuwsbrief want als bijna niemand ‘m opent, is dit slecht voor je nieuwsbrief en zal deze eerder in spam belanden. Focus je dus niet op zoveel mogelijk mensen maar op mensen met echte interesse.
Op social media zie je veel bedrijven winacties organiseren in ruil voor een inschrijving op de nieuwsbrief. Dat is in bijvoorbeeld in de kledingbranche best slim want relatief kwalitatief. Als mensen zich inschrijven voor een winactie, zullen ze doorgaans interesse hebben in je producten, echter zijn deze contacten in veel gevallen niet van hoge kwaliteit en relevantie.
Probeer mensen aan te trekken via blogs en social media door echt de waarde van jouw nieuwsbrief te benoemen. Leg uit waarom mensen deze nieuwsbrief willen lezen of maak een weggever. Een leuk digitaal product wat mensen krijgen als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
Hoevaak verstuur je een nieuwsbrief?
Hier zijn de meningen sterk over verdeeld. Veel marketing experts zeggen dat je meerdere nieuwsbrieven per week moet versturen om zichtbaar te blijven. Ik voel me hier zelf, vanuit mijn bedrijf niet prettig bij. Mijn nieuwsbrief is een extraatje en op andere kanalen zoals bijvoorbeeld Instagram, kun je me al dagelijks voorbij zien komen als je daar behoefte aan hebt. Verder vind ik zelf ondernemers die meerdere malen per week met een vaak nutteloze nieuwsbrief in mijn mail verschijnen best wel irritant. Ik zou de frequentie van je nieuwsbrief dan ook afstemmen op jouw doel. Ik verstuur mijn nieuwsbrief momenteel één keer per maand. Ik sluit niet uit dat dit in de toekomst twee keer per maand zal worden maar op dit moment vind ik dit een mooie frequentie om echt wat leuks te maken en waarde te bieden.
Wat zet je erin?
Als je maar waarde biedt. Als je enkel sales nieuwsbrieven verstuurt waarmee je mensen aanspoort om jouw product te kopen, zul je weinig verbinding krijgen. Zorg dat de nieuwsbrief voor je bedrijf interessant is en leuk om te lezen, hiermee creëer je verbinding.
In mijn nieuwsbrief zit elke maand een weggever, ondernemerstips en een terugblik op de afgelopen maand.
Mijn nieuwsbrief
Mijn nieuwsbrief is speciaal voor mensen die online geld willen verdienen, daar is de inhoud dan ook op gericht. Ik bedenk elke maand een leuk cadeautje, bijvoorbeeld een e-book, dienst of cursus, verzamel tips over ondernemen en deel een update over mijn persoonlijke reis als ondernemer. Lijkt het je leuk om mijn nieuwsbrief te ontvangen? Dan kun je je hieronder inschrijven.