0
marketingwoorden

Business | 7 marketingwoorden die je teksten versterken

maart 2, 2022

Tekstschrijven is een vak apart. Als je goede teksten wilt schrijven om je product, dienst of shop in de markt te zetten, zul je niet zomaar iets op papier moeten gooien maar moeten oefenen, reflecteren en verbeteren. Er zijn een aantal marketingwoorden die je teksten versterken en waarmee jij de lezer duidelijk kunt maken dat jouw bedrijf echt de moeite waard is. Dit soort woorden zorgen er onder andere voor dat je meer verkoopt, meer verbinding creëert en jezelf sterk positioneert. In dit artikel deel ik een aantal van die woorden en geef ik meteen concrete voorbeeldzinnen die je het verschil laten zien. Heb je geen zin of tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? Onderaan dit artikel deel ik hoe ik je hierbij kan helpen.

Marketingwoorden

Marketingwoorden zijn woorden, termen en soms zinnen die (naar aanleiding van onderzoek) een bepaald effect hebben op de lezer. De lezer heeft bij het lezen van een tekst met deze woorden bepaalde gevoelens die positief zijn voor een eventuele verkoop of de relatie tussen jou en de lezer/volger/potentiële klant. Deze woorden kun je dus zeker inzetten om je teksten te versterken, meer te verkopen en je sterk te positioneren. Let echter wel op relevantie en ga niet met woorden strooien om maar op te vullen. De marketingwoorden werken alleen als ze relevant zijn en kloppen bij de rest van de tekst. Als je vanuit oprechtheid schrijft en je focus op je ijzersterke product, zul je al merken dat je veel marketingwoorden uit jezelf al gebruikt.

Jij

Maak het persoonlijk. Spreek de lezer in de tekst aan met jij/jou (niet jullie). Dit zorgt ervoor dat het persoonlijk wordt en de lezer zich meer kan inleven in je boodschap.

Voorbeeld: Vind jij het ook lastig om goede marketingteksten te schrijven? In plaats van: Vinden jullie het ook zo lastig om goede marketingteksten te schrijven?

Omdat/Waarom

Leg je iets uit of probeer je iets te verkopen? Vergeet dan niet de “waarom” en geef de lezer een reden om je product te kopen of op die link te klikken.

Voorbeeld: Wil jij ook eindelijk een sportlegging die lekker zit? Via deze link koop je de legging van Na-kd waar ik al de hele week in woon. In plaats van: Klik op deze link om de legging te kopen.

Zonder risico/vrijblijvend

Mensen zijn doorgaans wat huiverig online. Ze zijn vaak bang dat ze ergens aan vast zitten, ineens veel moeten betalen of elke week talloze mailtjes krijgen. Geef je lezer zekerheid en duidelijkheid door risico’s weg te nemen.

Voorbeeld: Stuur me gerust vrijblijvend een mailtje als je meer wilt weten. In plaats van: Stuur me een mail als je mijn online cursus wilt volgen.

Gratis

Iedereen is dol op gratis maar na alle talloze trucjes van coaches en marketeers ook een beetje voorzichtig. Gebruik gratis alleen als je product of dienst ook echt gratis is (anders ben je zelfs strafbaar) en neem hierin ook zeker marketingwoorden rondom risico mee. Wees heel duidelijk over je gratis product en de vrijblijvendheid daarvan.

Voorbeeld: Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book! In plaats van: Stuur me je mailadres en ik mail je een e-book.

Nu

Tijdsdruk doet handelen. Heb je een toffe actie of aanbieding die aan tijd gebonden is? Communiceer dat dan duidelijk. Ook mensen laten weten dat uitstellen niet werkt en dat ze ook nu actie kunnen ondernemen, zet eerder aan tot kopen. Ik vind dit zelf een lastige omdat ik persoonlijk geen fan ben van vrij harde sales en ik trucjes met tijdsdruk soms erg manipulatief vind. Echter past bij iedereen een andere manier van verkopen dus doe vooral wat bij jou past. Wat mij betreft kun je prima tijdsdruk inzetten, zolang je maar eerlijk blijft. Zeg niet dat een aanbieding morgen weg is of dat je de cursus maar één keer per jaar geeft terwijl dat niet het geval is (dit zie je helaas erg vaak).

Voorbeeld: Als je je deze week nog inschrijft voor mijn training, krijg je een Adviesgesprek als bonus! In plaats van: Schrijf je in voor mijn training en krijg een Adviesgesprek als bonus!

Bewezen

Nog eentje die ik lastig maar wel belangrijk vind. Laat je lezer weten dat je product of dienst bewezen resultaten biedt en onderbouw die. Het lastige vind ik hieraan dat ik het vrij logisch vind dat je niet iets gaat verkopen om vervolgens te zeggen dat het niet werkt. Ik geloof persoonlijk zo sterk in mijn diensten dat ik het niet nodig vind om continu te bewijzen dat ze goed zijn, dat ervaar je vanzelf wel. Aan de andere kant helpt het wel enorm om mensen te inspireren met de resultaten van anderen. Hoe je dit marketingwoord inzet, heeft weer helemaal te maken met je manier van verkopen. Ik gebruik ‘m zelf vooral door concrete voorbeelden te geven die mensen vaak ook kunnen nagaan. Ik ben wat minder fan van 80x zeggen dat het zoveel resultaat oplevert, zonder dat mensen dat ergens kunnen zien.

Voorbeeld: Na het toepassen van SEO, gingen de bezoekersaantallen van bedrijf X met 120% omhoog (eventueel met beeld). In plaats van: SEO werkt echt heel goed als je het mij laat doen, veel websites kregen veel meer bezoekers.

Besparen

Zijn we niet allemaal dol op besparen? Laat je lezer weten dat ze met de aankoop van jouw product iets besparen, bijvoorbeeld tijd of geld.

Voorbeeld: Met het Adviesgesprek heb je in één uurtje alles helder en duidelijk en hoef je niet, zoals ik deed, 10 jaar lang te experimenteren. Je investeert dus €75 maar bespaart daarmee heel veel tijd, geld en moeite. In plaats van: In mijn Adviesgesprek leg ik je in één uur alles uit wat je wilt weten over groeien op Instagram.

Tot slot

Schrijven is oefenen en jezelf continu willen blijven verbeteren. Een goede blog of een goede social post, is doorgaans niet in een kwartiertje gemaakt. Besef je dat je met goede teksten héél veel kunt bereiken maar dat het wel om een investering vraagt. Een investering van tijd en willen leren of een financiële investering in iemand die je hierbij helpt. Ik heb op het moment van schrijven nog ruimte voor 2 klanten die minimaal 4 social posts of blogs per maand willen afnemen en denk graag met je mee welke onderwerpen en teksten jouw bedrijf kunnen versterken. Wil je daar meer over weten of even (vrijblijvend uiteraard) Zoomen? Stuur dan gerust een mailtje naar info@miraennen.nl.

Wil je gratis meer tips rondom online ondernemen? Volg dan mijn Instagram account @miraennen!

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.