Klanten werven op LinkedIn wordt door veel ondernemers gedaan. Door mij persoonlijk niet. LinkedIn is niet mijn favoriete social media en ik kies er voor nu voor om me actief te focussen op mijn blog en Instagram, onder andere omdat ik dat het leukste vind om te doen én omdat het me veel oplevert. Toch is het voor veel ondernemers rendabel om op LinkedIn te focussen en wordt één methode veel toegepast. Hoe ik dat weet? Omdat ik voor diverse ondernemers werk waarvoor ik deze LinkedIn strategie succesvol heb toegepast.
Voor wie is klanten werven op LinkedIn interessant?
In principe is LinkedIn voor alle ondernemers interessant. Het is een zakelijk social media platform waar veel ondernemers en bijvoorbeeld coaches zich actief bevinden. De toon op LinkedIn is wat formeler in vergelijking met andere platformen maar het is al een stuk losser dan het ooit was. Als jouw doelgroep ondernemers is; is LinkedIn absoluut een interessant platform om de juiste mensen te bereiken.
Schrijven voor LinkedIn
Op LinkedIn zie je vooral veel lange posts met veel inhoud en informatie. Waardevol als je interesse hebt in wat de mensen op je tijdlijn te zeggen hebben, langdradig als je gewoon lekker wilt scrollen en geïnspireerd wilt worden. Voor mij ook een reden om niet heel actief te zijn op LinkedIn. De manier van schrijven die daar nu populair is, past niet bij mij.
Viraal gaan op LinkedIn
Er een trucje dat op LinkedIn veel wordt toegepast en ondernemers veel klanten op kan leveren, deze deel ik graag met je.
Stap 1:
Je maakt een weggever die interessant is voor jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een e-book, video of kleine training.
Stap 2:
Je maakt een goede post waarin je de weggever aanbiedt. Mensen kunnen de weggever ontvangen als ze reageren op je post.
Stap 3:
Je reageert zo snel mogelijk op de reacties en stuurt iedereen de weggever.
Stap 4:
Je blijft in gesprek in DM met de mensen en haalt hier wellicht klanten uit.
Hierboven heb ik het héél simpel beschreven. Er zijn nog talloze variaties mogelijk met opt-in pagina’s, inschrijvingen voor je maillijst en andere marketing doeleinden. De basis zit ‘m in de combinatie van een weggever én een hele goede post. Als veel mensen gaan reageren en de weggever aanvragen, komt jouw post ook bij 2e en 3e lijn connecties terecht en kan het hard gaan. Als je écht viraal gaat, is het handig om een appointment setter in de hand te nemen want zelf duizenden berichten bijwerken is niet te doen. Over die functie deel ik in dit artikel meer.
In gesprek gaan
Als je in DM in gesprek gaat, maak er dan geen standaard riedeltje van en doe niet te pusherig. Kijk of je iemand oprecht kunt helpen met jouw aanbod en praat daarover. Niet iedereen is jouw ideale klant en als je vanuit de oprechtheid om te helpen in gesprek gaat, kom je veel verder. Succes!