Wie wilt groeien op Instagram, zal naast goede content, ook moeten focussen op engagement. Instagram heeft graag dat er leven in de brouwerij is en dat mensen actief reageren wanneer ze een post van jou voorbij zien komen. In dit artikel deel ik welke dingen in elk geval niet werken bij je Instagram engagement verhogen.
Waarom is engagement zo belangrijk?
Engagement is om twee redenen belangrijk. Instagram laat je post na het posten aan ongeveer 3% van je volgers zien. Als deze mensen actief liken, reageren en opslaan, wordt je post verder verspreid onder nog steeds een klein percentage van je volgers. Als deze mensen ook weer enthousiast reageren, gaat Instagram aan steeds meer volgers je post laten zien én wellicht zelfs op de explore en hashtags pagina’s. Op deze manier kun je nieuwe mensen bereiken en is engagement dus essentieel als je wilt groeien.
Anderzijds is het als influencer ook belangrijk om te focussen op (naast kwaliteit) engagement omdat dit voor bedrijven vaak een belangrijke graadmeter is. Als een bedrijf met je wilt samenwerken, kijken ze vaak hoe het zit met je engagement. Een bedrijf wilt natuurlijk samenwerken in de hoop meer producten te verkopen, als jouw volgers amper reageren en liken, is de kans vrij klein dat er een product gekocht gaat worden. Als je publiek heel betrokken is en oprecht kijkt naar jouw boodschap, is de kans ook groter dat ze interesse zullen hebben in een product dat jij deelt.
Deze dingen werken niet
Er zijn veel dingen die je kunt doen om engagement te stimuleren, onderstaande dingen werken in elk geval niet. Doe je het tegenovergestelde? Dan ben je juist weer heel goed bezig!
Te lang afwezig zijn
Een kwalitatieve Instagram vraagt om consistent posten en zichtbaar zijn. Als je continu weken (of soms zelfs maanden) afwezig bent en dan ineens fanatiek gaat posten, wordt Instagram daar niet blij van (en als je zakelijk wat wilt bereiken, komt het ook niet heel serieus over).
Belangrijke feestdagen
Op belangrijke feestdagen zitten er een stuk minder mensen op Instagram dan normaal en is er ook minder engagement. Er zijn al minder mensen online en de mensen die er zijn scrollen vaak even vluchtig (tussen het kerstdiner door op de wc) en zijn niet heel actief. Je kunt prima posten op zo’n feestdag maar bewaar een belangrijke boodschap of de lancering van je nieuwe product even voor een ander moment.
Niet reageren
Niet reageren op reacties en DM’s (deze worden vaak onderschat) is héél slecht voor je account. Instagram meet als het ware of jij wel actief bent en als je berichtjes negeert, denkt het platform dat jij wel betere dingen te doen hebt dan op je volgers reageren met als gevolg: minder zichtbaarheid van jouw post.
Slechte visuals of foto’s
Instagram is een visueel platform en het is daarom essentieel dat je content van goede kwaliteit is. Als je slechte foto’s of rommelige visuals maakt, is de kans vrij klein dat veel mensen daarop gaan reageren. Focus je dus altijd op de kwaliteit van je content en leg de lat hoog. Er zijn miljoenen gebruikers op Instagram, als je wilt groeien, zul je daar tussenuit moeten springen.
Geen call to action
Je hoeft echt niet in elke post te bedelen om likes maar kijk wel of je je volgers kunt uitnodigen tot een reactie, like of save. Dit kun je (af en toe!) letterlijk vragen maar je kunt ook met je caption of foto/visual uitnodigen tot interactie.
Geen variatie
Als je volgers voor hun gevoel voor de 3e keer in een week dezelfde lachende foto met een product naast je hoofd voorbij zien komen, zullen ze daar niet snel op reageren. Mensen zien zo veel voorbij komen dat vaak alleen de unieke, mooie dingen blijven hangen. Zorg dus voor variatie in je content en maak niet steeds “dezelfde” foto.
Geen meerwaarde
De key voor goede content is meerwaarde. Denk dus bij elke post na wat de meerwaarde er van is. Wat is de toegevoegde waarde van jouw post, foto of caption ten opzichte van al die anderen dingen die vandaag op Instagram zijn verschenen? Posts met een grote meerwaarde krijgen doorgaans veel meer reacties, likes en saves en kunnen je Instagram engagement verhogen.
Geen verbinding
Verbinding met je volgers zorgt voor meer interactie (=engagement). Ga dus voor oprechte connecties, laat jezelf zien, wees persoonlijk en maak er wat gezelligs van.
Tot slot
Als je focust op mooie content, meerwaarde en zelf lekker gezellig actief zijn, ben je al halverwege met je Instagram engagement verhogen. Ik denk dat goede content en verbinding de meest belangrijke factoren zijn. Voor mij is Instagram mijn werk dus ik ben zeker bezig met wat “moet” en werkt maar ik denk dat het altijd ook belangrijk is om bezig te blijven met wat je leuk vindt en het platform te gebruiken op een manier hoe jij er plezier in hebt. Natuurlijk kun je als ondernemer niet alleen maar leuke dingen doen en horen sommige zaken er gewoon bij, maar in mijn beleving kun je hier een prima middenweg in zoeken.
Volg je mij al op Instagram?