In de massa content die elke dag op Instagram geplaatst wordt, is het lastig om op te vallen en de juiste mensen te bereiken. Stel jezelf voor je gaat posten de vragen in dit artikel om te meten of jouw content goed genoeg is en potentie heeft om er tussenuit te springen.
Heeft deze post een duidelijke meerwaarde?
Er wordt heel veel op Instagram geplaatst en de accounts die goed scoren hebben doorgaans één ding gemeen. Ze bieden meerwaarde. Kijk kritisch naar je eigen posts en beslis of ze van toegevoegde waarde zijn naast alles wat er al gepost is. Nu snap ik dat je tussen de miljoenen posts niet altijd van enorme meerwaarde kunt zijn maar toch is het een belangrijke graadmeter om je content aan te toetsen. Jij bent uniek en hebt iets te bieden, laat dat ook zien in je posts.
Draagt deze post bij aan mijn positionering?
Als je iets wilt bereiken met je account (bijvoorbeeld veel relevante volgers of klanten), is het essentieel dat je een goede strategie bepaalt en dat grofweg 80% van je posts, bijdragen aan je positionering. Maak voor jezelf (ik kan je hierbij helpen) heel helder wat je strategie is en hoe jij jezelf wilt positioneren. Als je dit duidelijk hebt, kun je elke post die je maakt hieraan toetsen en is het zelfs een stuk makkelijker om goede en relevante posts te maken.
Is deze foto of visual van goede kwaliteit?
Helaas komen er nog regelmatig onscherpe en slecht belichte foto’s of dramatische visuals voorbij op Instagram. In mijn ogen onnodig en zeker voor serieuze ondernemers heel onprofessioneel. Naast dat het niet professioneel oogt, zorgt het ervoor dat je post verdwijnt in het algoritme. Er is zoveel van goede kwaliteit te zien op Instagram, dat niemand zin heeft om naar iets van slechte kwaliteit te kijken. Oefen met fotograferen (het internet staat vol gratis tips), investeer in een branding shoot en ga niet knutselen in paint voor je visuals. Canva biedt talloze gratis opties om de mooiste professioneel ogende visuals te maken en ook het pro abonnement is met zo’n €10 per maand erg betaalbaar. In deze tijd met goede camera’s, Google vol tips en talloze digitale opties is het in mijn ogen echt niet meer nodig om content van slechte kwaliteit af te leveren.
Trekt deze post direct de aandacht?
Mensen scrollen doorgaans vrij snel door hun Instagram feed. Je hebt dus maar een halve seconde om de aandacht te trekken. Zorg dat je foto of visual de aandacht trekt of probeer mensen met de eerste zin van je caption te verleiden.
Is mijn caption sterk?
Schrijven is een vak apart maar wel héél belangrijk. Het visuele gedeelte van je content is belangrijk maar je tekst, zeker voor ondernemers, net zo. Zorg voor een sterke tekst die je boodschap duidelijk weergeeft. Maak de tekst niet te lang is en laat de lezer niet achter met verwarring en talloze vragen.
Heb ik optimaal gebruik gemaakt van hashtags?
Hashtags zijn tegenwoordig niet meer dé manier om nieuwe mensen te bereiken maar ze kunnen je zeker helpen bij het aantrekken van relevante volgers en klanten. Kijk of je optimaal gebruik hebt gemaakt van de hashtags en of ze niet te groot, niet te klein en absoluut allemaal relevant zijn.
Heb ik alle relevante accounts in tags genoemd en een locatie toegevoegd voor nog meer relevant bereik?
Tag alle relevante accounts in je foto om zo veel mogelijk relevant bereik te genereren. Ook een locatie toevoegen is weer een manier om meer mensen te bereiken, doe dat dan ook zeker bij elke post.
Tot slot
Is je antwoord op één van bovenstaande vragen “nee”? Kijk dan nog eens kritisch naar je post en kijk of je wat aan kunt passen. Kun je elke vraag met “ja” beantwoorden, dan is je post ready to go! Door je content continu te blijven toetsen, hou je je kwaliteit hoog en kun je je zeer sterk positioneren.
Vergeet niet dat social media tijd kost en dat een halve investering je ook een half resultaat zal opleveren. Een collega deelde laatst een interessante vergelijking. Als je bodybuilder wilt worden en gaat trainen bij de gym en alleen tien minuutjes roeit, zal je nooit het gewenste resultaat bereiken. Als je je half inzet of je social media ‘er een beetje bij doet’, zul je nooit optimale resultaten bereiken. Investeer dus tijd of laat iemand anders je social media doen als je serieuze resultaten wilt bereiken. Heb je daar geen zin in? Helemaal prima maar realiseer je dan dat social media misschien niet jouw ding is. Besteed je kostbare tijd aan iets anders, het half doen werkt in elk geval niet. Heb je hulp nodig bij het bepalen van een goede strategie of wil je je content helemaal uit handen geven? Ik help je graag! Mail gerust (vrijblijvend) naar info@miraennen.nl om je wensen aan te geven en de mogelijkheden te bespreken.
Wil je meer tips rondom Instagram en ondernemen? Volg dan mijn Instagram account!
2 Comments
[…] goede contentstrategie met relevante content is áltijd het belangrijkste. Focus je eerst op je strategie en content van […]
maart 3, 2022 at 12:10 pm[…] je account een enorme boost geven. Naast een goede contentstrategie, is het ook belangrijk om een strategie te hebben rondom engagement. Neem dit onderdeel van social media dan ook heel serieus en zie het […]
maart 15, 2022 at 7:50 pm