bedrijven benaderen voor samenwerking

Business | Samenwerken met bedrijven? Zo kun je ze benaderen!

december 5, 2022

Wil je bedrijven benaderen voor samenwerking met je blog of Instagram? In dit artikel leg ik uit wat belangrijk is als je zelf bedrijven gaat aanschrijven en welke dingen je beter niet kunt doen.

Samenwerken met bedrijven

Als blogger of influencer zul je vast wel eens mailtjes krijgen van bedrijven die met je willen samenwerken. In mijn optiek is er niks mis mee om zelf bedrijven te benaderen voor een samenwerking, mits je je aan een aantal spelregels houdt. Ik blog zelf al zo’n 10 jaar en heb alleen nog maar succesvol bedrijven benaderd dus durf wel te zeggen dat ik weet hoe je een bedrijf moet benaderen. Toen ik een webshop had, kreeg ik dagelijks berichten van influencers en heb ik ook van de andere kant mogen ervaren wat ik wel en niet prettig vind, al deze info deel ik graag met je.

Kies welk bedrijf je benadert voor samenwerking

Schrijf niet zomaar elk bedrijf aan waarvan je denkt dat ze je iets op gaan sturen, dat heeft geen nut. Van 100 gratis spullen kun je allereerst geen boodschappen doen en het komt ongeloofwaardig over tegenover je volgers als jij alles promoot. Kies bedrijven uit die je oprecht aanspreken en waar je zelf ook zou winkelen. Als je op deze manier bedrijven uitkiest, is het mailtje maken straks ook makkelijker want je kunt oprecht vertellen waarom je wilt samenwerken.

Doe onderzoek

Kijk op de site of op de social accounts van het bedrijf over er misschien al iets staat over de manier waarop ze met samenwerkingen om gaan. Als ze op hun site bijvoorbeeld duidelijk aangeven niet samen te willen werken onder de 10.000 volgers, is het meestal voor beide partijen tijdverspilling om alsnog te gaan mailen.

Stuur geen standaard mail

Dagelijks kreeg ik mailtjes met jullie producten spreken me enorm aan dus ik wil samenwerken. Daar niemand gelukkig van. Neem in elk geval de moeite om uit te leggen wat je dan zo aanspreekt als je oprecht over wilt komen. Vermijd dus standaard zinnen en ga in op details zowel over het bedrijf als over jezelf.

Benoem je toegevoegde waarde

Als ik al tientallen verzoeken per dag kreegg, wil ik niet weten wat grote bedrijven in hun inbox zien verschijnen. Zorg dat je tussen al die mails uitspringt en benoem je toegevoegde waarde. Vertel iets over je doelgroep, je stijl of andere details zolang ze je toegevoegde waarde maar aantonen. Want waarom zou een bedrijf jou kiezen als je de zoveelste op een rij bent?

Maak het persoonlijk

Neem de moeite om op de betreffende webshop (als het een kleine is) op te zoeken hoe de eigenaar heet. Mailtjes met als aanhef Beste Mira neem ik al veel serieuzer dan algemene mails en ik denk dat veel bedrijven die persoonlijke aanhef kunnen waarderen.

Hou het kort

Maak er geen boekwerk van, niemand tijd om dat te lezen. Ik begin zelf altijd met een kort stukje over mijn account/blog en mijn doelgroep en maak dan twee lijstjes. In het eerste lijstje geef ik aan wat ik wil qua vergoeding en voorwaarden. In het tweede lijstje vertel ik wat het bedrijf daarvoor terug krijgt. Zo kan een bedrijf in één oogopslag zien waar ze aan toe zijn en een keus maken zonder dat het ze te veel tijd kost.

Tot slot

Wees nooit bang om een bedrijf te benaderen, mits je iets leuks bedacht hebt en niet naar spullen aan het hengelen bent. Denk na over je toegevoegde waarde en benoem die. Stuur nooit standaard mails, bedrijven hebben dat door en het irriteert alleen maar. Doe een beetje moeite, dan krijg je er zo veel meer voor terug. Het is toch ook zo veel leuker om af en toe samen te werken met merken waar je dol op bent dan continu dingen te moeten maken voor talloze merken?

Wil je meer leren over bloggen en er misschien zelfs wel je baan van maken? Check dan zeker eens de Boost je Blog training!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

4 Comments

  • Natiza

    Fijn artikel!

    april 21, 2020 at 8:21 pm Reply
  • natascha

    heb je misschien een voorbeeld mail om te schrijven naar een bedrijf

    augustus 4, 2021 at 2:55 pm Reply
    • Mira Ennen

      Nee en eigenlijk heel bewust niet omdat een standaard mail voor heel veel bedrijven alleen afstotend werkt:)

      augustus 5, 2021 at 4:17 pm Reply
  • Instagram stories: dit trucje maakt ze net wat leuker!

    […] denken van Instagram en we zien de meest mooie en creatieve dingen voorbij komen. Stories zijn als influencer een belangrijk onderdeel van je account en het kan dan ook zeker geen kwaad om een beetje je best […]

    juni 20, 2022 at 6:20 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.