Instagram Slider

  • Nu online de Tea Tree Toner Tab van Lush linkinbio
  • Hoe was jullie weekend?Hier in alle rust gewerkt veel gegeten
  • Ook zon fan van peelings? Ik probeerde deze milde peeling
  • In het artikel van vandaag vind je een review van
  • Ik probeerde een aantal producten uit de Rainforest collectie van
  • My lollipop is better than yours sunday summer lollipop ootd
  • Ik probeerde de Beauty Balm van Weleda omdat me dit
  • Nu online 20 reistips waar je cht wat aan hebt
  • Nu online de Banana Limited Edition van The Body Shop
  • Happy SundayGebruik de code MIRAENNEN voor 15 korting op wwwdanielwellingtoncom
KVK

Blog | Inschrijven bij de KVK? Hier moet je aan denken! Plus uitleg over belasting!

juni 14, 2018

Als blogger, of anderszins ondernemer, komt er hopelijk een punt dat je je moet/wilt gaan inschrijven bij de Kamer Van Koophandel. Ik krijg zeer regelmatig vragen over inschrijven bij de KVK en besloot deze vragen om te zetten in een lijstje met tips. Mijn tips zijn op sommige gebieden erg gericht op bloggers/influencers, ook met andere ondernemingen heb je er hopelijk wat aan. Bij deze dus!

Wanneer moet je je inschrijven bij de KVK?

Dit vind ik meteen een lastige vraag, maar ik ga ´m toch proberen te beantwoorden. Als je een paar keer per jaar wat verdient met een artikel, hoef je eigenlijk niet naar de KVK. Bij de volgende twee situaties zou ik de stap nemen om je in te gaan schrijven:

  • je verdient structureel geld of hebt elke maand wel een betaalde samenwerking
  • je merkt dat bedrijven afhaken voor een samenwerking omdat je niet ingeschreven staat bij de KVK

Hoe werkt inschrijven bij de KVK?

Je kunt je online aanmelden. Je vult dan een vragenlijst in over je bedrijf en plant online een afspraak in bij een kantoor naar keuze. De vragenlijst vraagt onder andere naar je inkomen, iets wat je misschien nog helemaal niet weet. Het maakt niet uit als je hier een ¨verkeerd¨ getal in vult, het heeft nul consequenties en mocht je er over twijfelen dan kan je dit tijdens je afspraak bespreken.

Ter voorbereiding op het gesprek is het handig een lijstje te maken met dingen die je wilt vragen. Nu kan ik me voorstellen dat vooral belastingaangifte vragen oproept, echter is de KVK niet de plek om deze vragen te stellen. Als de dag van de afspraak er is, ga je met je legitimatie en je pinpas naar het betreffende kantoor. Voor het gesprek staat volgens mij een half uur gepland maar in principe kun je met 10 minuten weer buiten staan. Tijdens dit gesprek neemt de medewerker het formulier met je door, en kun je al je vragen stellen, that´s it.

Bij vertrek krijg je na betaling van €50 een bewijs van inschrijving en een berg informatie voor startende ondernemers. Veel van deze info is reclame-achtig maar de pagina´s over belasting aangifte vond ik zelf erg handig. Voor €15 krijg je nog een soort certificaat dat je ingeschreven staat op mooi papier.

Hoe werkt dat hele gedoe met belastingaangifte?

Als ondernemer moet je elk kwartaal aangifte doen bij de belasting van je omzet, en dat klinkt enorm ingewikkeld. In de praktijk valt het echt reuze mee. De eerste stap is eigenlijk het goed bijhouden van je facturen en bonnetjes. Je facturen heb je nodig voor je omzet, de bonnetjes voor de BTW. Ik ga proberen dit simpel uit te leggen, mocht het compleet onduidelijk zijn, laat me dat vooral even weten.

Als je op je bonnetje van bv. Kruidvat kijkt (je hebt daar iets gekocht voor een review), dan zie je ergens een BTW bedrag staan. Die BTW heb je zeg maar al betaald (aan Kruidvat) dus die hoef je nu niet meer aan de Belastingdienst te gaan betalen. Aan de belasting ga je BTW betalen over je omzet, dus stel mijn omzet is €40, dan is de BTW (in geval van 21%) €6,94. Die €6,94 moet je aan de belasting gaat betalen, echter stond er op jou Kruidvat bonnetje ook €1,94 aan BTW. Die BTW mag je aftrekken van de te betalen BTW, waardoor je dus nog maar €5 BTW hoeft te betalen.

Een vrij eenvoudig rekenvoorbeeld, maar dit is wel hoe het werkt. In je eerste kwartaal krijg je een formulier thuis voor je aangifte, later doe je je aangifte online. Als je tijdens het invullen iets niet zeker weet, zou ik even bellen met de Belastingdienst. Doe ik ook regelmatig en ze helpen me daar altijd heel goed en vriendelijk). Aan het einde van het jaar moet je ook je winstbelasting gaan fixen, hier kom ik later nog wel een keer op terug.

Waarom uren bijhouden EXTREEM belangrijk is!

Aan het einde van het jaar ga je dus ook nog even belastingaangifte doen over je winst. Als je winst onder een X bedrag valt, kun je vrijstelling of mindering krijgen van deze winstbelasting en dat is waar je uren belangrijk zijn. Die uren worden bekeken op jaarbasis, als je dus je bedrijf in december start, wordt het lastig maar ik elk geval is bijhouden essentieel. Ik hou zelf mijn uren bij via Keeping, een geweldig, gratis én simpel programma die ik je echt kan aanraden. Hou alle uren bij die je voor je onderneming ¨werkt¨, dus ook reistijd naar een fotoshoot, het opruimen van je kantoor en het bewerken van foto´s (niet alleen betaalde uren dus). Nogmaals wil ik je echt op het hart drukken je uren bij te houden vanaf de start van je bedrijf, dit kan echt je ass redden straks bij de winstbelasting.

Overige tips

Een goede administratie vind ik erg fijn en ik doe dit zowel digitaal, als op papier. Op mijn laptop staat een map ¨facturen¨, die map is weer onderverdeeld in ¨betaald¨ en ¨onbetaald¨. Verder print ik (niet zo duurzaam) al mijn facturen en digitale bonnen uit, en bewaar ik die samen met andere bonnetjes per maand in een mapje. Op de papieren facturen noteer ik ook of ze betaald zijn of niet.

Verder maak ik gebruik van een standaard factuur die ik heb aangevuld met mijn eigen logo, staat wel zo professioneel. Mocht je ook zo´n factuur willen, mail je even dan stuur ik ´m je (gratis) door.

Hopelijk heb jij als beginnende ondernemer iets aan dit artikel. Als er iets onduidelijk is, laat dat vooral weten want uitleggen is niet mijn sterkste punt. Ook even de disclaimer dat ik geen expert ben, en dat het altijd handig is om goed de instructies van de Belastingdienst op te volgen. Als je inhoudelijk hulp nodig hebt of een vraag wilt stellen, dan mag je me altijd mailen op info@miratells.nl of contacten via social media.
Ben jij al ingeschreven bij de KVK?

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply