inschrijven bij de kvk

Business | Inschrijven bij de KVK? Hier moet je aan denken!

december 27, 2022

Als blogger, of anderszins ondernemer, komt er hopelijk een punt dat je je moet/wilt gaan inschrijven bij de KVK. Ik krijg zeer regelmatig vragen over deze inschrijving en besloot deze vragen om te zetten in een lijstje met tips. Mijn tips zijn op sommige gebieden erg gericht op bloggers/influencers, ook met andere ondernemingen heb je er hopelijk wat aan.

Wanneer moet je je inschrijven bij de KVK?

Dit vind ik meteen een lastige vraag, maar ik ga ´’m toch proberen te beantwoorden. Als je een paar keer per jaar wat verdient met een artikel, is inschrijven bij de KVK niet nodig. Bij de volgende twee situaties zou ik de stap nemen om je in te gaan schrijven:

  • Je verdient structureel geld of hebt elke maand wel een betaalde samenwerking.
  • Je merkt dat bedrijven afhaken voor een samenwerking omdat je niet ingeschreven staat bij de KVK.

Hoe werkt je inschrijven bij de KVK?

Je kunt je online aanmelden. Je vult dan een vragenlijst in over je bedrijf en plant online een afspraak in bij een kantoor naar keuze. De vragenlijst vraagt onder andere naar je inkomen, iets wat je misschien nog helemaal niet weet. Het maakt niet uit als je hier een “verkeerd” getal in vult, het heeft nul consequenties en mocht je er over twijfelen dan kan je dit tijdens je afspraak bespreken.

Ter voorbereiding op het gesprek is het handig een lijstje te maken met dingen die je wilt vragen. Nu kan ik me voorstellen dat vooral belastingaangifte vragen oproept, echter is de KVK niet de plek om deze vragen te stellen. Als de dag van de afspraak er is, ga je met je legitimatie en je pinpas naar het betreffende kantoor. Voor het gesprek staat volgens mij een half uur gepland maar in principe kun je met 10 minuten weer buiten staan. Tijdens dit gesprek neemt de medewerker het formulier met je door, en kun je al je vragen stellen, that’s it.

Bij vertrek krijg je na betaling van zo’n €50 een bewijs van inschrijving en een berg informatie voor startende ondernemers. Veel van deze info is reclame-achtig maar de pagina’s over belasting aangifte vond ik zelf erg handig. Voor €15 krijg je nog een soort certificaat dat je ingeschreven staat op mooi papier.

Hoe werkt dat hele gedoe met belastingaangifte?

Als ondernemer moet je elk kwartaal aangifte doen bij de belasting van je omzet, en dat klinkt enorm ingewikkeld. In de praktijk valt het echt reuze mee. De eerste stap is eigenlijk het goed bijhouden van je facturen en bonnetjes. Je facturen heb je nodig voor je omzet, de bonnetjes voor de BTW. Ik ga proberen dit simpel uit te leggen.

Als je op je bonnetje van bv. Kruidvat kijkt (je hebt daar iets gekocht voor een review), dan zie je ergens een BTW bedrag staan. Die BTW heb je zeg maar al betaald (aan Kruidvat) dus die hoef je nu niet meer aan de Belastingdienst te gaan betalen. Aan de belasting ga je BTW betalen over je omzet, dus stel mijn omzet is €40, dan is de BTW (in geval van 21%) €6,94. Die €6,94 moet je aan de belasting gaat betalen, echter stond er op jou Kruidvat bonnetje ook €1,94 aan BTW. Die BTW mag je aftrekken van de te betalen BTW, waardoor je dus nog maar €5 BTW hoeft te betalen.

Een vrij eenvoudig rekenvoorbeeld, maar dit is wel hoe het werkt. In je eerste kwartaal krijg je een formulier thuis voor je aangifte, later doe je je aangifte online. Als je tijdens het invullen iets niet zeker weet, zou ik even bellen met de Belastingdienst.

Ook moet je jaarlijks aangifte doen waarover winstbelasting wordt berekent, hier kom ik later nog wel eens op terug.

Waarom uren bijhouden EXTREEM belangrijk is!

Eén keer per jaar ga je dus ook nog belastingaangifte doen over je winst. Als je winst onder een X bedrag valt, kun je vrijstelling of mindering krijgen van deze winstbelasting en dat is waar je uren belangrijk zijn. Die uren worden bekeken op jaarbasis, als je dus je bedrijf in december start, wordt het lastig maar ik elk geval is bijhouden essentieel. Ik hou zelf mijn uren bij via Keeping, een geweldig, gratis én simpel programma die ik je echt kan aanraden. Hou alle uren bij die je voor je onderneming “werkt”, dus ook reistijd naar een fotoshoot, het opruimen van je kantoor en het bewerken van foto’s (niet alleen betaalde uren dus). Nogmaals wil ik je echt op het hart drukken je uren bij te houden vanaf de start van je bedrijf, dit kan je heel veel winstbelasting schelen.

Overige tips

Een goede administratie vind ik erg fijn en ik doe dit zowel digitaal. Op mijn laptop staat een map “facturen”, die map is weer onderverdeeld in “betaald” en “onbetaald”. Ook heb ik per kwartaal mapjes met alle bonnetjes.

Verder maak ik gebruik van een standaard factuur die ik heb aangevuld met mijn eigen logo, staat wel zo professioneel. Mocht je ook zo’n factuur willen, dan kun je er onderaan dit artikel gratis één downloaden.

Bij deze de disclaimer dat ik geen belastingexpert ben, en dat het altijd essentieel is om goed de instructies van de Belastingdienst op te volgen en de recente regels te checken.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

14 Comments

  • Linda

    Wow, ik heb meteen Keeping aangemaakt 😀 En ze hebben een app, wat geweldig! 😀 Ik ben nog niet ingeschreven bij de KvK, maar wie weet komt dat binnenkort en dan kan ik maar alvast bekend zijn met dit programma. 🙂

    oktober 7, 2018 at 4:23 pm Reply
    • Mira Ennen

      Jaa fantastisch he! Heel simpel maar exact wat je nodig hebt:)

      oktober 7, 2018 at 5:38 pm Reply
  • LInda

    Hi, ik zie dat ik al eens eerder heb gereageerd! 😉 Ik kwam deze blog weer tegen via Google en ik heb nog wat vragen. Waarom zijn die uren zo belangrijk? Heeft dat het met urencriterium te maken? Wat is de consequentie als je boven of beneden die 1225 uur per jaar zit op je omzetbelasting? En verder vraag ik mij af hoe het zit met die winstbelasting die je noemt. Hoe werkt dat?

    juli 13, 2019 at 8:33 am Reply
    • Mira Ennen

      Die uren zijn een criteria voor een regeling die je als starter veel geld kan schelen. De consequentie als je er onder zit is dat je die korting niet krijgt, er boven is niet erg. Wat wil je precies weten over de winstbelasting?

      juli 13, 2019 at 9:06 am Reply
  • marchealthy

    Dank voor de blog, zojuist ingeschreven bij KVK voor begin 1 november dus een week daarvoor de afspraak. Spannend!

    oktober 15, 2019 at 11:38 am Reply
    • Mira Ennen

      Wat leuk zeg, veel succes!

      oktober 15, 2019 at 12:31 pm Reply
  • Bianca Schrijft

    Hartelijk bedankt voor je tips. Mijn blog heeft even stil gelegen, maar die ben ik wel weer aan het oppakken en ik wil hem ook serieuzer op gaan pakken. Nu heb ik een BTW-nummer ivm zonnepanelen. Morgen maar eens met de belastingdienst bellen of ik dit BTW nummer kan gebruiken voor een factuur. Voor inschrijving bij het KvK is het voor nog te vroeg. Ik hoop dat ik lekker doorzet en kan gaan groeien en dat ik met de zomer naar het KvK kan gaan. Dat lijkt me een mooie doelstelling voor 2020

    december 11, 2019 at 5:27 am Reply
    • Mira Ennen

      Ah een heel mooi doel inderdaad, veel succes!

      december 11, 2019 at 1:17 pm Reply
  • Lifestyle | What´s On My iPhone? - Mira Tells

    […] BTW Als je net als ik ondernemer bent, weet je dat je vaak BTW moet berekenen bij het opstellen van facturen. Nou ben ik verre van een rekenwonder en vul ik mijn factuurbedrag gewoon in, in deze app, ideaal! Mocht je meer willen weten over belastingaangifte als blogger, check dan dit artikel! […]

    november 8, 2022 at 2:33 pm Reply
  • Tips voor starters. Dit wil je weten als je je bedrijf begint!

    […] Dit klinkt misschien als een rare tip maar ik denk dat het niet helpend is om alles vooraf tot in detail te plannen. Natuurlijk vergt een bedrijf starten wat voorbereiding maar het meeste ga je toch leren in de praktijk. Maak dus gewoon die afspraak om je in te schrijven bij de KVK en ga daarna lekker aan de slag met je plannen. Bij mij werkte mijn inschrijving ook heel motiverend. Ik voelde me ineens een échte ondernemer en ging als een speer qua ideeën en productiviteit. Wil je meer weten over je inschrijven bij de KVK, lees dan dit artikel. […]

    november 10, 2022 at 4:00 pm Reply
  • Kwitantie maken omdat je niet aangemeld bent bij de KVK?

    […] Natuurlijk is het onhandig om elke keer je handtekening op een kwitantie te gaan zetten. In de praktijk zullen bedrijven hier denk ik ook niet moeilijk over gaan doen. Wil je toch alle onzekerheden ondervangen? Scan dan je handtekening één keer in en sla ´m op als PNG-afbeelding. Zo kun je ´m altijd gebruiken. Handiger nog is om gewoon een voorbeeldkwitantie te maken met handtekening (als toegevoegde afbeelding) waarop je elke keer de gegevens aanpast. Echter, als het zo vaak voorkomt dat je een kwitantie stuurt, kun je je beter inschrijven bij de KVK. […]

    november 11, 2022 at 2:50 pm Reply
  • Business | 8 fijne apps voor bloggers - Mira Tells

    […] Als je blog je bedrijf is, is de kans groot dat je je uren moet/wilt bijhouden. Keeping is wat mij betreft de meest […]

    november 11, 2022 at 3:10 pm Reply
  • Professioneel bloggen: zo doe je dat!

    […] Natuurlijk hoef je je niet bij de eerste €100 die je verdient in te gaan schrijven maar zodra je op regelmatige basis geld gaat verdienen met je blog, zou ik dit zeker doen. Het oogt professioneler, bij sommige bedrijven is het een vereiste voor een samenwerking en ik merkte zelf dat ik mijn blog ook serieuzer ging nemen door de inschrijving. […]

    januari 2, 2023 at 6:10 am Reply
  • Starten als zzp'er: stap voor stap uitleg

    […] vennootschap onder firma (VOF) of besloten vennootschap (BV). Registreer je bedrijf bij de Kamer van Koophandel en zorg ervoor dat je voldoet aan alle wettelijke vereisten, zoals het aanvragen van eventuele […]

    juli 26, 2023 at 12:00 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.