Instagram Slider

weekplanning

Blog Academy | Een weekplanning maken? Zo doe je dat!

februari 3, 2020

Als je graag een succes wilt maken van je blog dan kan een goede weekplanning maken je daar enorm bij helpen. In dit artikel krijg je wat tips en vertel ik je hoe mijn weekplanning er uit ziet.

Mijn haat-liefde verhouding met plannen

Ik ben iemand die vaak een planning maakt maar daar enorm van af wijkt. Echter merk ik wel dat de weken dat ik me wel aan mijn planning hou, veel productiever en met minder stress verlopen. De laatste weken gaat de planning volgen gelukkig veel beter en ik deel hier graag wat voor mij werkt. In het begin van mijn bedrijf vond ik het prettig om gewoon maar dingen te doen en geen planning aan te houden, ik kreeg stress van die planning. Dit heb ik soms nog steeds maar op de lange termijn merk ik juist dat die ¨druk¨ of beter gezegd leidraad vanuit een planning juist rustgevend werkt.

Hoe maak je zo´n weekplanning?

Mijn manier van plannen is gebaseerd op fulltime in mijn bedrijf werken en ik hoef dus nergens anders rekening mee te houden. Als je je blog als bedrijf runt naast een andere baan, een studie of bijvoorbeeld een gezinsleven, zul je wat dingen aan moeten passen maar heb je hopelijk aan dit artikel een fijn voorbeeld. Toen ik nog studeerde, werkte en stage liep; ging dat natuurlijk voor en plande ik de vrije ruimte daaromheen in. Ik zal verderop in dit artikel uitleggen in welke volgorde je het beste kunt beginnen met je planning indelen.

Taken bijhouden

Noteer alle taken voor de volgende week op een lijstje of in je telefoon, wat voor jou het beste werkt. Soms zullen er taken bijkomen waarmee je niet tot na het weekend kunt wachten, hier heb je als het goed is de vorige week bij het plannen wat ruimte voor open gehouden. Door alle taken die naar je toe komen meteen te noteren, zijn ze uit je hoofd en weet je zeker dat je ze niet kunt vergeten.

Wanneer maak ik ´m?

Probeer (als je blog je fulltime baan is) je weekend volledig vrij te houden en start je maandagochtend met het maken van de weekplanning. Als je maandagochtend andere verplichtingen hebt zoals bijvoorbeeld school of werk, dan is zondagavond wel een mooi moment voor het maken van je planning.

Hoe begin je?

Schrijf eerst alles op wat al vast ligt: bijvoorbeeld afspraken buiten de deur, colleges, je bijbaan, een monteur die langs komt of kinderen die opgehaald moeten worden. Vul dit aan met je vaste werktaken per dag en ga dan kijken naar de overige ruimtes. Deze vul je in met de taken die je in je notities had staan, rekening houdend met wat je zelf wilt (ga ik zo verder op in). Omdat ik alleen tijdens ¨kantooruren¨ plan, neem ik vrije tijd niet op in mijn planning. Als je er voor kiest om 24/7 in te plannen, let dan goed op dat je ook voldoende vrije tijd voor jezelf inplant.

Vaste taken

Als je net als ik met je gedachten all over the place bent, herken je vast wel dat je geneigd bent veel verschillende dingen op een dag en vaak ook nog tegelijk te doen, daar gaan we nu mee stoppen. Plan vaste taken en werkzaamheden in per dag maar hou ook rekening met je wensen. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om de hele dag met hetzelfde bezig te zijn dus een complete dag blogs schrijven is niet voor mij weg gelegd. Ik plan de taken daardoor wel in per dag maar zorg wel voor variatie.

Wat wil je?

Bedenk tijdens het maken van je weekplanning waar jij behoefte aan hebt en waaraan juist niet. Die behoeftes mogen alles zijn; bijvoorbeeld gezond eten, een nieuwe uitdaging, meer rust of een bepaald doel. Je weekplanning hoeft niet per se gericht te zijn op succes en zo hard mogelijk werken. Door je planning te richten op wat jij wilt en op waar jouw behoeftes liggen die week, gaat ´ie het meest effectief zijn.

Mijn planning

Ik ga hier niet mijn volledige planning neer zetten maar in de kern ziet mijn weekschema er qua vaste taken ongeveer zo uit:

Maandag
  • Blogpost delen op social media
  • Instagramfoto posten
  • Weekplanning maken
  • Mail beantwoorden
  • Bestellingen klaarmaken en wegbrengen
  • Mail beantwoorden

Op maandag wil ik in principe vrij zijn dus probeer ik naast bovenstaande dingen niet meer te werken.

Dinsdag
  • Blogpost delen op social media
  • Instagramfoto posten
  • Mail beantwoorden
  • Foto´s voor artikelen maken
  • Overige werkzaamheden
  • Bestellingen klaarmaken en wegbrengen
  • Mail beantwoorden
Woensdag
  • Blogpost delen op social media
  • Instagramfoto posten
  • Mail beantwoorden
  • Artikelen schrijven
  • Bestellingen klaarmaken en wegbrengen
  • Mail beantwoorden
Donderdag
  • Blogpost delen op social media
  • Instagramfoto posten
  • Mail beantwoorden
  • Foto´s voor social media maken
  • Onderhoud website
  • Overige werkzaamheden
  • Bestellingen klaarmaken en wegbrengen
  • Mail beantwoorden
Vrijdag
  • Blogpost delen op social media
  • Instagramfoto posten
  • Mail beantwoorden
  • Artikelen schrijven
  • Aan webshop werken
  • Bestellingen klaarmaken en wegbrengen
  • Mail beantwoorden
  • Kantoor opruimen

Bovenstaand schema is mijn basis, dit vul ik aan met de wekelijks wisselende taken voor bijvoorbeeld opdrachtgevers of onderhoud van mijn website. Wat hier niet in staat zijn de afspraken voor het Groeiprogramma en de Adviesgesprekken. Deze wisselen qua aantal zo enorm per week dat ik deze gewoon op de dagen dat het nodig is er tussen zet.

Overige tips

  • Benader je bedrijf als werk en pas op met afspraken tijdens werktijden. Natuurlijk mag je echt wel gebruik maken van de voordelen van thuiswerken maar voordat je het weet zit je hele week vol met sociale afspraken, therapie en de tandarts. Bedenk wat jij een redelijk aantal vindt qua afspraken per maand of week tijdens werktijd en geef jezelf in elk geval niet de vrije hand.
  • Plan niet je volledige week vol maar hou ruimte open voor onverwachte taken.
  • Als je merkt dat je je keer op keer niet aan je planning kunt houden, dan is ´ie waarschijnlijk te vol.
  • Ik denk dat voor het gros van de mensen een échte agenda fijner werkt dan een digitale. Door alles fysiek op te schrijven creëer je ruimte in je hoofd en overzicht.
  • Bekijk niet continu je mail maar bijvoorbeeld 2 of 3 keer per dag. Ik vind dit zelf ontzettend lastig omdat ik dingen graag snel wil afhandelen. Echter ben je bij een nieuw mailtje zo weer een hele tijd bezig en raak je volledig uit je concentratie. Ik had altijd het gevoel dat ik meteen moest antwoorden maar toen ik er op ging letten, merkte ik dat bedrijven meestal ook niet na een kwartier al terug mailden, geen probleem dus.
  • Ik krijg veel berichten binnen via de chat hier en via social media. Deze beantwoord ik vaak na mijn mail en dit probeer ik zo min mogelijk tussendoor te doen. Er zit voor mij wel verschil tussen sociale contacten via social media en klantenservice spelen. De klantenservicevragen beantwoord ik vaak kort en een paar keer per dag, op de sociale berichtjes ga ik vaak tijdens mijn vrije tijd wat verder in.
  • Zelf heb ik niet echt tijd nodig om te brainstormen of plannen te bedenken omdat mijn hoofd 24/7 door ratelt. Als content bedenken bij jou niet vanzelf gaat, wat volledig normaal is, dan is het handig om bijvoorbeeld twee keer per week een moment in te plannen waarin je nieuwe ideeën bedenkt.

Maak jij gebruik van een weekplanning?

*Dit artikel bevat affiliate links.

Share:
Previous Post Next Post

2 Comments

  • Marloes

    In de tijd dat ik een blog had, was plannen & organiseren veelal ‘een dingetje’. Het bloggen deed ik naast mijn werk, dus mijn prioriteit lag ergens anders… Wat goed dat jij een vast schema voor jezelf hebt opgesteld. Ach, en als je daar flexibel mee omgaat, is dat toch ook prima? Het is fijn om de houvast te hebben als je deze nodig hebt!

    februari 3, 2020 at 9:07 pm Reply
  • bychristiana

    Heel leuk om dit te lezen, ik ben inderdaad altijd wel benieuwd hoe dagen van andere bloggers er uit zien! Ik houd eigenlijk niet echt een planning bij op papier. Over het algemeen zien mijn ‘blogdagen’ er wel een beetje hetzelfde uit en ik heb bijvoorbeeld ook niet echt een planning van: ‘Op maandag publiceer ik een beauty-gerelateerd artikel, op dinsdag een interieur-gerelateerd artikel’ etc. De ene keer heb ik gewoon meer inspiratie voor bepaalde artikelen, zo werkt het het best bij mij. Ik streef wel naar zes artikelen in de week en geef mezelf op vrijdag altijd een blogvrije dag.

    februari 4, 2020 at 8:13 am Reply
  • Leave a Reply