Instagram Slider

samenwerken met bedrijven

Blog Academy | Samenwerken met bedrijven? Zo kun je ze benaderen!

april 20, 2020

Wil je samenwerken met bedrijven maar weet je niet hoe je ze moet benaderen? In dit artikel leg ik uit wat belangrijk is en wat je beter niet kunt doen.

Samenwerken met bedrijven

Als blogger of influencer zul je vast wel eens mailtjes krijgen van bedrijven die met je willen samenwerken. In mijn optiek is er niks mis mee om zelf bedrijven te benaderen voor een samenwerking, mits je je aan een aantal spelregels houdt. Ik blog zelf al bijna 10 jaar dus ik durf wel te zeggen dat ik weet hoe je een bedrijf moet benaderen. Sinds ik een webshop heb, krijg ik dagelijks berichten van influencers en heb ik ook van de andere kant mogen ervaren wat ik wel en niet prettig vind, al deze info deel ik graag met je.

Kies welk bedrijf je benadert

Schrijf niet zomaar elk bedrijf aan waarvan je denkt dat ze je iets op gaan sturen, dat heeft geen nut. Van 100 gratis spullen kun je allereerst geen boodschappen doen en het komt ongeloofwaardig over tegenover je volgers als jij alles promoot. Kies bedrijven uit die je oprecht aanspreken en waar je zelf ook zou winkelen. Als je op deze manier bedrijven uitkiest, is het mailtje maken straks ook makkelijker want je kunt oprecht vertellen waarom je wilt samenwerken.

Doe onderzoek

Kijk op de site of op de social accounts van het bedrijf over er misschien al iets staat over de manier waarop ze met samenwerkingen om gaan. Als ze op hun site bijvoorbeeld duidelijk aangeven niet samen te willen werken onder de 10.000 volgers, is het voor beide partijen tijdverspilling om alsnog te gaan mailen.

Stuur geen standaard mail

Dagelijks krijg ik mailtjes met jullie producten spreken me enorm aan dus ik wil samenwerken. Vreselijk vind ik dat. Neem in elk geval de moeite om uit te leggen wat je dan zo aanspreekt als je nog enigszins oprecht over wilt komen. Vermijd dus standaard zinnen en ga in op details zowel over het bedrijf als over jezelf.

Benoem je toegevoegde waarde

Als ik al tientallen verzoeken per dag krijg, wil ik niet weten wat grote bedrijven in hun inbox zien verschijnen. Zorg dat je tussen al die mails uitspringt en benoem je toegevoegde waarde. Vertel iets over je doelgroep, je stijl of andere details zolang ze je toegevoegde waarde maar aantonen. Want waarom zou een bedrijf jou kiezen als je de zoveelste op een rij bent?

Maak het persoonlijk

Neem de moeite om op de betreffende webshop (als het een kleine is) op te zoeken hoe de eigenaar heet. Mailtjes met als aanhef Beste Mira neem ik al veel serieuzer dan algemene mails en ik denk dat veel bedrijven die persoonlijke aanhef kunnen waarderen.

Hou het kort

Maak er geen boekwerk van, niemand heeft zin en tijd om dat te lezen. Ik begin zelf altijd met een kort stukje over mijn account/blog en mijn doelgroep en maak dan twee lijstjes. In het eerste lijstje geef ik aan wat ik wil qua vergoeding en voorwaarden. In het tweede lijstje vertel ik wat het bedrijf daar voor terug krijgt. Zo kan een bedrijf in één oogopslag zien waar ze aan toe zijn en een keus maken zonder dat het ze te veel tijd kost.

Met mij samenwerken?

Als je met mijn webshop wilt samenwerken, moet ik je helaas teleurstellen. Ik heb wat negatieve ervaringen gehad met influencers die zich niet aan afspraken hielden dus ik ben heel terughoudend geworden. Als je denkt dat je me echt wat te bieden hebt, mag je me een mail sturen (je weet nu hoe dat moet) en iedereen is natuurlijk vrij om zich aan te melden voor mijn affiliate programma.

Tot slot

Wees nooit bang om een bedrijf te benaderen, mits je iets leuks bedacht hebt en niet naar spullen aan het hengelen bent. Denk na over je toegevoegde waarde en benoem die. Stuur nooit standaard mails, bedrijven hebben dat door en het irriteert alleen maar. Doe een beetje moeite, dan krijg je er zo veel meer voor terug.

Vind jij het lastig om bedrijven te benaderen voor een samenwerking?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

1 Comment

  • Natiza

    Fijn artikel!

    april 21, 2020 at 8:21 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.