ontvolgers op Instagram

Blog Academy | Ontvolgers op Instagram? Hierom is het niet erg!

oktober 27, 2021

Als je hard werkt aan je content en graag zo veel mogelijk mensen wilt bereiken met jouw business, kunnen ontvolgers op Instagram erg vervelend aanvoelen. Je krijgt er wat mensen bij maar ziet in je statistieken ook dat er mensen afhaken en baalt, herkenbaar? In dit artikel vertel ik waarom ontvolgers op Instagram helemaal niet erg zijn maar juist goed voor je business.

Ontvolgers op Instagram

Vrijwel iedereen wordt dagelijks ontvolgd, zo werkt het nou eenmaal. Mensen verliezen hun interesse, verwijderen hun account of worden verwijderd door Instagram. Als je 10.000 volgers hebt en graag je swipe up wilt behouden, is dat natuurlijk niet leuk. Het is ook niet leuk als je het idee hebt dat mensen je niet interessant vinden maar voor je business zijn die ontvolgers helemaal zo slecht nog niet.

Het algoritme

Instagram heeft een algoritme dat na het posten van jouw post bepaalt hoe interessant jouw post is. Op basis van die ‘score’, laat Instagram je post aan een deel van je volgers zien. In eerste instantie ziet zo’n 2-3% van je volgers je post maar hoe interessanter het algoritme je inschat, hoe hoger dat percentage wordt. Als van jouw 10.000 volgers maar 1000 mensen interesse hebben in wat je post, zal Instagram je post niet snel aan veel mensen gaan laten zien. Er zijn 9000 mensen die snel voorbij scrollen, dat geeft Instagram niet het idee dat er wat leuks te zien valt. Als je 1000 volgers hebt en er zijn er 500 mega geïnteresseerd waardoor ze vaak enthousiast reageren en liken, is de kans veel groter dat je post ook bij je andere 500 volgers terecht komt. Oprecht geïnteresseerde volgers zijn dus goed voor het algoritme en dus je bereik maar dat niet alleen..

Potentiële klanten

Als je online ondernemer bent, wil je waarschijnlijk klanten bereiken via Instagram. Of dit nou als merk, VA, webshop of influencer is, maakt niet uit; je wilt dat mensen de dingen kopen die jij aanbiedt. Als het gros van jouw volgers geen interesse heeft in jouw foto’s of producten, is de kans dat ze iets gaan kopen erg klein. Als je weinig volgers hebt die wel grotendeels klant worden of kopen wat jij promoot, kom je onder de streep veel beter uit.

Merkwaarde

Een groot volgersaantal kan professioneel ogen en als influencer, wordt er een bepaald prijskaartje aan jouw volgers aantal gehangen. Gelukkig kijken steeds meer merken naar kwaliteit en engagement en niet meer puur en alleen naar volgers. Natuurlijk is het frusterend als je door ontvolgen je swipe-up verliest of minder gaat verdienen. Ik ben er echter van overtuigd dat je op de lange termijn meer verdient als je de juiste volgers hebt. Overigens is het ook zo dat de echte interessante bedragen op Instagram ‘m vaak bij 10.000 volgers niet in de samenwerkingen zitten. Eerder in affiliate marketing en daarvoor heb je, je raadt het al, vooral oprecht geïnteresseerde volgers nodig.

Doen wat je leuk vindt

Ik ben voorstander van doen wat je leuk vindt, laten zien waar je voor staat en jouw passie volgen. Als je veel ontvolgers hebt, kun je bij jezelf te rade gaan of je wel echt doet wat je leuk vindt. Ben je jezelf en doe je wat bij jou past? Natuurlijk is je strategie aanpassen om de juiste mensen te bereiken helemaal niet erg, zolang je maar blijft doen wat bij jou past. Ontvolgers kunnen een teken zijn dat je je flow even kwijt bent en moet kijken of je focus nog goed is. Zit dat helemaal goed? Dan passen de mensen die weggaan op dit moment niet bij wat jij wilt delen en dat is helemaal prima. Je kunt beter 1000 volgers hebben die engagen, je product aanschaffen en waarmee je een oprechte connectie hebt dan 10.000 volgers waarvan maar een fractie interesse heeft.

Tot slot

Besteed dus geen tijd aan bijhouden wie je ontvolgen en je daar druk om maken. Focus je liever op content met meerwaarde en een oprechte connectie met je volgers. Ik ben me onlangs op Instagram gaan focussen op posts over ondernemen; mijn bereik is nog nooit zo slecht geweest. Echter is er meer contact dan ooit met mijn volgers én heb ik nog nooit zo veel klanten in zo’n korte tijd binnengehaald. Frusterend om maar zo weinig mensen te bereiken met een post waar uren aan gewerkt is (toch een ego dingetje). In the end is het echter toch die connectie en mensen kunnen helpen waar het me om gaat.

PS. Ben jij oprecht geïnteresseerd in mijn posts en tips rondom ondernemen en mijn leven als ondernemer? Volg me dan op Instagram!

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.