hashtags gebruiken

Business | Hashtags gebruiken: zo doe je dat!

november 3, 2021

Hashtags gebruiken op Instagram is essentieel als je wilt groeien en nieuwe relevante mensen wilt bereiken. Zo’n 2-3% van je volgers ziet na het posten je post in hun feed voorbij komen. Wanneer mensen hashtags volgen, opzoeken of de explore pagina bekijken, komen ze je ook tegen zonder je te volgen. Hashtags zijn dus ideaal om een nieuw publiek en daarmee ook potentiële nieuwe klanten en volgers te bereiken.

Hashtags gebruiken

Welke hashtags?

Relevantie is extreem belangrijk, 30 hashtags neerknallen waarvan er 21 niks met je post te maken hebben, werkt averechts. Al helemaal als je hashtags gaat gebruiken zoals #likeforlike of #followforfollow, hier trek je totaal geen relevantie mensen mee aan. Zorg dat elke hashtag écht bij je post past en gebruik niet tig variaties.

Welke taal?

Idealiter gebruik je voornamelijk hashtags in de taal waarin je ook post. Ik post zelf altijd in het Nederlands en gebruik dan ook vooral Nederlandse hashtags omdat ik hiermee Nederlandstalige mensen aantrek die mijn account wellicht leuk vinden. Ik vul ze zo nu en dan de hashtags aan met een paar Engelstalige, mits dit relevant is bij mijn post.

Waar komen de hashtags?

Als je gevonden wilt worden, is het essentieel dat je je hashtags in de caption plaatst en niet in een reactie. Je caption is je tekst onder de foto; je beschrijving. Instagram werkt als een soort zoekmachine en wanneer je je hashtags (bijvoorbeeld voor de sier) in de eerste reactie zet, worden ze niet meegenomen in de zoekresultaten.

Hoeveel hashtags

Instagram adviseert momenteel 3-5 hashtags maar hierin is het allerbelangrijkste dat ze relevant zijn. Als jij 10 hashtags hebt die oprecht bij je post passen, zou ik die 3-5 niet als harde eis aanhouden. Belangrijk hierin is ook om zelf te testen wat voor jou werkt. Dit kun je simpelweg doen door je statistieken te bekijken en het bereik via hashtags te analyseren.

Hoe groot?

Als in je caption een hashtag intypt, zie je direct hoe vaak deze al gebruikt is. Wissel groot en klein af maar vermijd daarin de uitersten. Als je te veel grote hashtags gaat gebruiken, heb je veel te veel concurrentie en verdwijnt je post tussen alle content. Als je te kleine hashtags gebruikt, is er geen mens die ernaar zoekt en bereik je niemand. Wat te groot en te klein is, hangt af van je account, van je volgersaantal en van je soort content, hierin kan ik dus lastig één maatstaf noemen.

Tot slot

Met hashtags alleen ga je het echter niet redden. Het allerbelangrijkste is om kwalitatieve content van toegevoegde waarde te maken en deze aan te vullen met ijzersterke hashtags. Dit is exact de reden dat ik geen losse Hashtagscan meer aanbied. Ik merkte toch dat mensen dachten dat met goede hashtags alles in één keer als een trein ging lopen maar een succesvol Instagramaccount is een combinatie van héél veel factoren, hashtags zijn daar een klein onderdeel van. Ze werken zeer goed als de rest van je account ook in orde is maar dragen maar weinig bij als je op andere punten nog veel te verbeteren hebt. Wil jij eens samen met mij kritisch naar je account kijken en ontdekken waar winst te behalen is? Dan is een Adviesgesprek wellicht iets voor jou! De kosten hiervan zijn €75 exclusief BTW en voor meer informatie of een afspraak kun je (vrijblijvend) mailen naar info@miraennen.nl.

PS. Volg je mij al op Instagram? Hier deel ik regelmatig tips rondom Instagram, bloggen en ondernemen!

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.