Instagram

Blog Academy | Geld verdienen op Instagram, hoe werkt dat?

september 25, 2018

Online geld verdienen; toen ik noodgedwongen thuis kwam te zitten, besloot ik me er toch maar eens in te gaan verdiepen. Ik bundelde alle tips die ik over dit onderwerp heb tot een nieuwe categorie: Blog Academy. Vandaag wil ik wat dieper in gaan op geld verdienen met mijn favoriete Social Media: Instagram.

Wallpost
Als je een beetje een leuk bereik hebt op Instagram (tegenwoordig wordt er vooral gelet op engagement) dan zul je vanzelf aanbiedingen gaan krijgen voor betaalde samenwerkingen via Instagram. Jij maakt dan een post, en krijgt daar geld voor. Er zijn verschillende websites waarop je kunt kijken hoeveel geld je kunt vragen, gemiddeld komt je dan uit bij zo´n €100 als je 10.000 volgers hebt. Ik vind deze methode niet helemaal waterdicht, als je 4000 volgers hebt en mega veel engagement, kun je wat mij betreft makkelijk €100 vragen. Denk goed na over wat je jezelf waard vind, wat het bedrijf aan jou gaat hebben en hoeveel tijd je aan de post kwijt bent.

Kortingscodes
Bij een post of story kun je, in samenwerking met een bedrijf, een kortingscode plaatsen voor je volgers. Spreek af met het bedrijf dat jij per gebruikte code een percentage krijgt.

Stories
Stories zullen waarschijnlijk minder gevraagd worden als je onder de 10.000 volgers zit. Bij 10.000 volgers kun je namelijk een swipe up link toevoegen aan je je story, en hier betalen bedrijven graag geld voor. Je kunt dan namelijk je volgers meteen doorsturen naar het bedrijf/het product, ideaal. Bij stories merk ik dat steeds meer merken om views vragen, deze kun je verhogen door regelmatig (maar ook weer niet elk kwartier) een leuke en kwalitatief goede story te plaatsen.

Affiliate links
En daar zijn ze weer; de veelbesproken affiliate links. Als je een swipe up aan je story kunt toevoegen, kun je hier een affiliate link van maken. Als je bijvoorbeeld je volgers je nieuwste jurkje showt en een affiliate link naar dat jurkje aan de story toevoegd, verdien je hopelijk wat bij.

Link in bio
Ik heb altijd mijn eigen link in mijn biografie staan maar er zijn influencers die tegen betaling een ander linkje in hun bio zetten. Ik zou hier zelf niet heel snel voor kiezen omdat het af doet aan je visitekaartje naar mijn mening. Mocht je het geen probleem vinden; bedrijven hebben vaak best wel wat over voor deze exposure én je kunt er een affiliate link van maken.

Shout out
Als je héél veel volgers hebt kun je betaalde shout outs aan bieden. Vooral bij Amerikaanse accounts zie ik dit wel eens voorbij komen. Mocht je hier gebruik van willen maken; kijk goed of degene die jou een shout out gaat geven ook echt bij je past. Een auto accounts kan mij bijvoorbeeld een shout out geven, maar die volgers zullen waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in mijn foto´s. Als je zelf shout outs gaat geven, doe het dan niet te vaak en kies accounts die je in ieder geval een beetje leuk vindt.

Tot slot
Samenwerken en geld verdienen via Instagram is heel leuk, maar blijf wel bij jezelf. Kies merken die echt bij je passen en biedt geen overkill aan gesponsorde content. Wees tot slot altijd open en eerlijk over samenwerkingen door middel van bijvoorbeeld #ad, #spon of in mijn geval #miracollab. Ik werk zelf het liefste samen door middel van een gesponsorde wallpost. Ik kan er dan echt wat leuks creatiefs van maken en vind het vaak meer inspirerend dan een story. Uiteraard vind ik het heel erg leuk als je me gaat volgen op Instagram!
Hoe werk jij het liefste samen via Instagram?

Wil je bij elk nieuw Blog Academy artikel een mailtje krijgen? Geef dat dan aan in een reactie hier onder! Je mail-adres wordt niet ingeschreven voor mijn algemene nieuwsbrief of voor wat anders gebruikt.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

1 Comment

  • Daniëlle Springer

    Wat een handige tips geef je! Ik probeer mijn Instagram te laten groeien, maar merk wel dat ik het lastig vind.

    september 25, 2018 at 6:31 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.