Instagram Slider

een eigen webshop

Blog Academy | Anderhalf jaar een webshop, wat heb ik geleerd?

januari 21, 2021

Mijn webshop bestaat nu ongeveer anderhalf jaar en die tijd heb ik een hele hoop geleerd. Ik heb fouten gemaakt, aanpassingen gedaan en mijn webshop groeit lekker door. Fouten zie ik zelf alleen maar als toevoeging aan mijn bedrijf, zonder fouten kun je namelijk ook niet leren en weten hoe het niet moet en wat je niet wilt. In dit artikel vertel ik je wat ik na anderhalf jaar geleerd heb, zodat jij daar zelf niet achter hoeft te komen. Let wel; mijn ervaring is gebaseerd op het hebben van een sieraden webshop en natuurlijk sowieso persoonlijk.

Goedkoop is duurkoop

Inkopen is nog best een ding. Je wilt (waarschijnlijk) geen flut kwaliteit maar als je al €5 inkoopprijs betaalt voor een armband, is ´m betaalbaar én met winst doorverkopen best lastig. Goedkoop inkopen kan best, als je eenmaal een goede leverancier met fatsoenlijke kwaliteit hebt gevonden. Extreem goedkope sieraden zijn vaak van erg slechte kwaliteit en als je alles teruggestuurd krijgt omdat het meteen kapot is, ben je uiteindelijk duurder uit. Gelukkig heb ik dat nooit meegemaakt, als ik de kwaliteit niet goed genoeg vind, komt het niet in de webshop. Ik draag hierom alles wat in de webshop komt eerst een aantal weken (non stop) zelf zodat ik goed kan ervaren hoe de kwaliteit is.

Influencers werken niet

Ik ben zelf ook influencer en ik wil hiermee echt niet zeggen dat influencers nooit goed werken voor je bedrijf, mijn ervaring is alleen niet heel positief (een aantal uitzonderingen daar gelaten). Ik wilde graag influencers inzetten voor mijn bedrijf maar had daar geen budget voor. Het is niet zo dat ik geen geld wilde uitgeven, ik had het gewoon simpelweg niet en ging op zoek naar influencers die een foto of story wilden plaatsen in ruil voor een product (wat voor een kleine ondernemer ook al vrij kostbaar is). Dat liep niet helemaal soepel:

  • Mensen plaatsten niks en reageerden nergens meer op.
  • Ze plaatsen een foto waar ze zelf van top tot teen op stonden ter promotie van mijn ketting die je dan ergens in de verte met een vergrootglas als minuscuul gouden stipje kon zien.
  • Mensen hadden een grote mond of slappe excuses als ik vroeg waarom ze de afgesproken deadline niet gehaald hadden en wanneer posten wel lukte.
  • Ik verkocht er in de meeste gevallen geen enkel sieraad extra door.

Mijn ervaring is dus dat influencers voor mijn bedrijf doorgaans niet werken. Ik heb een paar mensen die ik met liefde dingen opstuur maar voor nieuwe mensen heb ik eigenlijk geen ruimte. Ik heb zo ontzettend veel geld geïnvesteerd door gratis spullen op te sturen en ben continu teleurgesteld, hierdoor durf ik het simpelweg niet meer aan. Mensen die met me samen willen werken kunnen een kortingscode delen in hun stories en mijn foto´s gebruiken, als ze iets verkopen wil ik verder kijken naar een echte samenwerking. Lullig dat de kansen zo verpest zijn door anderen maar ik ben nou eenmaal een bedrijf, geen goed doel om influencers te sponsoren.

Maar werken influencers dan nooit?

Jawel, zeker wel maar al die jonge meiden met een paar duizend volgers die meestal met weinig creativiteit dagelijks samenwerkingen plaatsen, gaan echt niks doen voor je account. Kies een grotere influencer en betaal die, kies kleine influencers met een professionele uitstraling en content die je aanspreekt en meet goed wat werkt. Als het niet werkt, kun je je geld beter ergens anders in steken. Mensen realiseren zich niet dat ¨een gratis ketting¨ opsturen niet alleen de inkoopprijs van die ketting kost. Je kunt de betreffende ketting niet meer verkopen, je kunt er geen winst meer op maken en het verzenden kost geld.

Marketing is extreem belangrijk

Het is (meestal) niet zo dat je je producten online kunt zetten en dat de bestellingen dan vanzelf binnenstromen, je zult iets moeten doen om potentiële klanten te bereiken. Hoe je marketing in zet, kun je zelf bepalen. Ik focus me heel erg op Instagram door dagelijks foto´s te posten van de producten en zorg dat mijn SEO in orde is zodat de nieuwe website (1 februari online!) gevonden kan worden via Google. Adverteren doe ik af en toe en sale 2x per jaar. Sale kost me in principe alleen maar geld dus ik vind twee keer per jaar leuk, de producten zijn ten slotte buiten de sale om ook al betaalbaar.

Mensen zeuren toch wel

Ik vind klantvriendelijkheid erg belangrijk en probeer altijd aardig te zijn tegen mijn klanten maar ga er maar vanuit dat niet iedereen aardig is en dat mensen altijd wel iets te zeuren hebben. Ze vinden je prijzen te hoog, ze willen hun bestelling op komen halen op je privé adres, ze zijn boos dat hun pakketje kwijt is bij de post terwijl ze zelf voor zonder track & trace hebben gekozen of ze zijn kwaad dat de oorbellen die ze al een maand dragen niet geretourneerd mogen worden. Mensen hebben altijd wat te zeuren en daar moet je wel tegen kunnen. Probeer het niet te persoonlijk op te nemen en realiseer je dat wat je ook doet; er zal altijd commentaar komen. Gelukkig is het gros van de berichten ontzettend leuk en positief, dat maakt de negatieve berichtjes een stuk makkelijker.

Het is nog leuker dan ik dacht

Van een sieradenwebshop met betaalbare sieraden word je op de korte termijn niet rijk dus zorg vooral dat je het leuk vindt. Ik vond mijn webshop vanaf dag één geweldig en sinds ik dagelijks bestellingen heb, is het helemaal een feest. Ik geniet van het inpakken van de pakketjes, wandel met veel plezier naar de brievenbus en heb ontzettend gezellige klanten. Het hebben van een webshop is nog veel leuker dan ik dacht en ik hoop hier dan ook nog heel lang mee door te gaan.

Zou jij een eigen webshop willen hebben?

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.