Instagram Slider

  • Ik klaag veel over de herfst maar stiekem is het
  • Geuren kunnen een ontspannend effect hebben op je humeur en
  • Wat ligt er op jouw bureau?Op die van mij altijd
  • Ik leef tegenwoordig in deze badjas wat een ding zegChique
  • Er staat weer een nieuwe Lush review online op mijn
  • Mijn nakdfashion kortingscode 15Mira 15 is vandaag nog steeds geldigWat
  • Fijne maandag lieve mensenVandaag en morgen is mijn kortingscode 15Mira
  • Momenteel voel ik me als een kind van 10 die
  • Wat vind jij belangrijk aan tandpasta?Ik wil graag een fris
  • Spaarprogrammas ik ben er dol opDeze heerlijke high tea betaalde
tips voor starters

Blog Academy | Tips voor starters!

september 30, 2019

Photo by Riccardo Annandale on Unsplash.
Misschien ben je van plan binnenkort een bedrijf te starten (of van je blog je bedrijf te maken) of heb je je net ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik kan me voorstellen dat daar best wat vragen bij komen kijken. In dit artikel deel ik mijn tips voor starters!

Plan niet te veel

Dit klinkt misschien als een rare tip maar ik denk dat het niet helpend is om alles vooraf tot in detail te plannen. Natuurlijk vergt een bedrijf starten wat voorbereiding maar het meeste ga je toch leren in de praktijk. Maak dus gewoon die afspraak om je in te schrijven bij de KVK en ga daarna lekker aan de slag met je plannen. Bij mij werkte mijn inschrijving ook heel motiverend. Ik voelde me ineens een échte ondernemer en ging als een speer qua ideeën en productiviteit. Wil je meer weten over je inschrijven bij de KVK, lees dan dit artikel.

De boekhouding

Boekhouding is niet echt leuk maar, als je het goed bijhoudt, prima te doen. Hou vanaf het begin bij wat er in komt en wat er uit gaat. Ik bewaar zelf mijn facturen in een mapje op mijn computer, deze verdeel ik onder in ¨betaald¨ en ¨onbetaald¨. Wil je weten hoe je een factuur moet maken, lees dan dit artikel. Ik print mijn facturen uit en stop deze per maand in een mapje met vakjes van de Action. Mijn bonnetjes stop ik ook per maand in datzelfde mapje. Op bonnetjes markeer ik alvast het BTW bedrag en de totale uitgave, dat scheelt zoeken bij de aangifte. Uiteraard kun je deze boekhouding ook digitaal bijhouden, daar zijn diverse programma´s voor. Ik ben echter (blijkbaar) ouderwets en vind het zo met echte papieren fijn en overzichtelijk werken. Ik vind dat printen echter niet zo milieuvriendelijk dus ik wil wel over naar iets dat digitaal is vanaf 2020. Uiteraard deel ik mijn bevindingen voor fijne programma´s als het zo ver is.

Bel de Belastingdienst

De belastingaangifte die je elk kwartaal moet gaan doen lijkt misschien moeilijk maar is, zeker als blogger, relatief makkelijk. Ik ben echt niet de slimste met cijfers maar vind het echt een eitje. Toch raad ik je aan om bij twijfel de Belastingdienst te bellen als je je eerste aangifte doet. Ik heb dit ook gedaan en werd mega vriendelijk geholpen, al mijn twijfels waren weg en ik doe de aangifte nu elk kwartaal met gemak. Tip: doe je aangifte meteen als het kan en niet een paar dagen voor de deadline. Je hebt dan alle tijd en hoeft ook niet te lang in de wacht te staan als je wilt bellen voor hulp. Meer weten over belastingaangifte, lees dit artikel.

Download deze app

Een hele fijne app die je kan helpen bij je facturen vind ik de ¨BTW Berekenen¨ app. In deze app voer je een bedrag in, de app zegt dan hoeveel BTW er berekend mag worden en wat het totaalbedrag dan wordt. Als niet-zo-rekenwonder is dit ideaal en hoef ik nooit bang te zijn om fouten te maken.

Zakelijke rekening?

Veel mensen denken dat een zakelijke rekening verplicht is, dat is in principe niet zo. Op een gegeven moment, als je een privérekening alleen zakelijk gebruikt, kan je bank zeggen dat je over moet naar een zakelijk pakket maar vanuit de Belastingdienst is het niet verplicht. Een zakelijke rekening is echter wel handig om de volgende redenen:

  • Je hebt overzicht, helemaal als je bijvoorbeeld ook nog andere inkomsten hebt vanuit een werkgever of toelage.
  • Bij controle hoeft de belasting  (of boekhouder) niet door al je privé uitgaven te zoeken.
  • Een zakelijke rekening biedt extra´s zoals bijvoorbeeld automatische incasso´s.

Als blogger zijnde zou ik beginnen zonder zakelijke rekening omdat je ook niet of weinig te maken hebt met inkoopkosten. Als je merkt dat je wel héél veel zakelijk doet dan is een overstap naar een ander pakket handig. Over zakelijke rekeningen schreef ik dit artikel met veel meer info.

Google is je beste vriend

Elke dag krijg ik veel vragen van lezers over bloggen en ondernemen. Op veel van deze vragen weet ik het antwoord niet, echter heb ik deze vaak binnen 5 minuten Googelen gevonden. Ook mijn Blog Academy artikelen zijn vaak geschreven op basis van eigen ervaring én Google. Als je iets niet weet, Google het dan. Zeker op het gebied van starters, ondernemen en belasting is er heel veel duidelijk geschreven informatie te vinden online. En als je het niet kunt vinden, dan mag je natuurlijk altijd mij benaderen voor hulp. Ik word heel blij van alle vragen want hieruit worden de meeste Blog Academy artikelen geboren, zo ook deze met tips voor starters!

Heb jij nog tips voor starters of misschien een vraag?

*Dit artikel bevat betaalde links.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • Mariska

    Ik kan je trouwens MoneyBird aanraden voor de administratie. Ben ik al jaren ontzettend tevreden over 🙂

    september 30, 2019 at 8:53 pm Reply
    • Mira Ennen

      Jaa die ga ik zeker proberen, Thanks 🙂

      oktober 1, 2019 at 7:28 am Reply

    Leave a Reply