bezoekersaantallen

Business | Waarom stijgen mijn bezoekersaantallen maar niet?

augustus 12, 2019

Ondanks dat je keihard aan je blog werkt, kan het zijn dat je bezoekersaantallen nog steeds niet stijgen. In dit artikel geef ik je een aantal redenen waardoor dat zou kunnen komen.

SEO

Misschien wel de belangrijkste reden: je doet niet aan SEO. SEO, ook wel Search Engine Optimalization, zorgt er voor dat zoekmachines jouw website vinden. Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft over “knoflook kweken”, wil je graag dat mensen die Googlen naar “knoflook kweken” bij jou terecht komen en niet bij de website van iemand anders. Je kunt je vindbaarheid in Google optimaliseren op héél veel manieren, daar schreef ik al eens een artikel over. Een makkelijke en snelle manier om te beginnen is de Yoast plugin voor WordPress. Deze plugin geeft per artikel duidelijk aan wat je moet veranderen. Als je netjes al je artikelen SEO-proof maakt, zul je zien dat je bezoekersaantallen binnen een paar weken gaan stijgen

Je schrijft geen pakkende titels

Een titel maakt in veel gevallen dat een lezer er voor kiest om je artikel aan te klikken of niet. Zo´n titel en een (stukje) meta omschrijving zien ze bijvoorbeeld op Google of als je je bericht gedeeld hebt op social media. Als de titel aantrekkelijk is, zullen mensen sneller klikken. Ik probeer mijn lezers vaak een beetje te lokken met mijn titels. Echter ben ik fel tegen clickbait. Een clickbait titel is een titel die mensen onder valse voorwendselen naar je artikel lokt. Voor dit artikel zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn “Hoe ik van 1000 naar 50000 bezoekers ging in één maand”. Die titel roept nieuwsgierigheid op, want dat wil je wellicht ook bereiken. Echter is het niet waar en ook niet super realistisch. Maak dus pakkende en uitnodigende titels, maar geef geen valse informatie.

Je hebt geen goede website

Als je website chaotisch en druk is of van slechte kwaliteit, zullen bezoekers waarschijnlijk niet nogmaals je artikel aanklikken. Zo ken ik een blogger die best leuk schrijft maar waar ik continu pop-ups van moet weg klikken. Dit is zo storend dat ik geen nieuwe artikelen meer lees. Zorg dus voor een rustige en overzichtelijke website. Controleer de laadtijd, optimaliseer je mobiele website, plaats mooie foto´s, let op je spelfouten en spam je lezers niet met tientallen advertenties.

Je content is niet relevant

Zeker als je begint met bloggen, kunnen “gratis” spullen erg aanlokkelijk zijn. Echter zit niemand te wachten op tientallen reviews van telefoonhoesjes, foto’s op hout en naamkettingen op één blog. Neem niet zomaar alles aan wat bedrijven je aanbieden maar bedenk of het echt bij je past en of je er iets leuks mee kunt maken voor je lezers. Goodies zijn leuk, maar heel veel bezoekers zijn leuker. Kijk of je content passend is bij de verwachtingen die je schept bij je lezers, of het past bij jou en of het interessant is om te lezen. Natuurlijk doet het ene artikel het altijd beter dan het andere, maar wees altijd streng op je eigen kwaliteit.

Je plaatst te weinig artikelen en/of ben niet consequent

Als je sporadisch een paar keer per maand een artikel plaatst en geen grote achterban hebt op social media, is de kans klein dat veel mensen jouw nieuwe artikel gaan vinden. Probeer minimaal één keer per week (het liefst veel meer) een nieuw artikel te plaatsen en wees in elk geval consequent. Hou je in ieder geval 90% van de tijd aan je blogplanning zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Je plaatst ¨alleen maar¨ artikelen

Met gewoon je artikel droppen en verder nergens meer naar omkijken, ga je niet veel mensen bereiken. Hou regelmatig een onderhoudsrondje op je site en kijk of alles nog goed werkt. Wees ook actief in de blogwereld. Lees bijvoorbeeld andere blogs en laat relevante reacties achter, deel artikelen via social media en maak contact met anderen. Je kunt bijvoorbeeld ook een ebook maken, een nieuwsbrief versturen of printables aanbieden aan je lezers. Er zijn zo ontzettend veel bloggers dat er weinig mensen zijn die duizenden bezoekers trekken zonder er wat extra´s bij te doen.

Tot slot: Geef niet op!

Je bezoekersaantallen verhogen, kost tijd. Met één week je best doen kom je er niet. Als je je bezoekersaantallen structureel wilt verhogen, zul je daar ook structureel je best voor moeten doen. Ik snap dat het demotiverend is als het langzaam gaat in het begin, of na jaren nog steeds, dat heb ik zelf ook ervaren. Ga gewoon lekker door met de dingen die jij leuk vind er werk hard aan je blog, ook als er mindere periodes tussen zitten. Laat andere mensen maar opgeven, jij komt er wel.

Volg jij mij al op Instagram?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

6 Comments

  • Kirsten Mamagisch

    Ik loop er ook een beetje tegenaan hoor. Ik schrijf graag, vind Yoast een sport en ben best actief op social media. Maar heel hard loopt het niet op. Behalve als een ‘grote naam’ je Posts een keer deelt. (Maar ja, hoe laat je al die mensen dan ook weer terugkomen naar je site?!) Wat ik vooral lastig vind is hoe je opvalt in de menigte. En hoe zorg je ervoor dat mensen steeds bij jou uitkomen.

    augustus 12, 2019 at 8:00 am Reply
  • Tessa

    Ik vind SEO erg lastig. Bestaat er ook een Yoast plugin voor blogger?

    augustus 12, 2019 at 3:55 pm Reply
    • Mira Ennen

      Nee niet dat ik weet! Je kunt dan wel handmatig alles controleren met een eigen checklist. Je hebt dan niet de plug-in die het aangeeft maar in principe kan je alles zelf gewoon doen.

      augustus 12, 2019 at 4:21 pm Reply
      • Tessa

        oke dank je. dan ga ik me daarin verdiepen!

        augustus 12, 2019 at 5:52 pm Reply
        • Mira Ennen

          Succes!

          augustus 12, 2019 at 6:47 pm Reply
  • Sonja Van de Sande

    Wat een fijn artikel. Ik loop zelf gelukkig nergens tegenaan. Of ik moet pop-Ups hebben waar ik niks van weet… hahaha! Maar goed, bloggen is een passie als je hart op de juiste plek ligt!

    augustus 13, 2019 at 6:26 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.